Rabu, Jun 19, 2013


Itu kesimpulan yang SH mampu buat berhubung dengan kenyataan pihak syarikat yang didakwa menimbulkan kontroversi di Kuantan.

Soal Lynas nak tarik balik saman terhadap kumpulan yang menjadikan isu pembinaan kilang tersebut sebagai modal politik boleh dianggap sebagai satu penghinaan.

Mana tidaknya. Buat sekian lama, rakyat di Gebeng dan seluruh Kuantan khususnya telah dimomokkan dengan pembohongan kumpulan tersebut.

Mereka sudah penat dipermainkan oleh kumpulan yang KONONnya nak memperjuangkan Alam Sekitar ni sehingga wujud perpecahan dikalangan masyarakat.

Maka, sekiranya Lynas tetap jugak mahu mengambil tindakan menarik balik saman tersebut, sia - sia saja la segala usaha rakyat yang telah dibuat selama hari ini.

Kita semua tahu bahawa rakyat yang berdemo sebelum ini buat bukan untuk mempertahankan kilang tersebut. Sebaliknya nak mempertahankan Kerajaan.

Kerajaan yang membenarkan kilang tersebut dibina dan beroperasi. Tetapi kilang tersebut juga yang menjadi modal untuk pihak Pembangkang menghentam Kerajaan.

Adakah wajar bagi kilang tersebut bertindak sedemikian terutama kepada mereka yang telah banyak berjuang demi memastikan projek tersebut dapat dijalankan?

Sepanjang Pilihan Raya Umum yang lalu juga, pihak Pembangkang masih berterusan menjadikan Lynas sebagai bahan untuk mereka berpolitik.

Mereka menuduh Lynas telah mencuri air penduduk - penduduk disekitar Kuantan sehingga berlaku gangguan yang berpanjangan. Pun Lynas masih nak berdiam diri?

Adalah dinasihatkan kepada syarikat tersebut agar tidak bertindak sebarangan. Disebabkan sifat lembut sedemikian lah yang menyebabkan kilang tu dijadikan bahan modal.

Jadi sekarang, jangan pulak diorang nak buat tindakan yang hanya akan menyusahkan orang lain. Kalau nak saman tu, saman je. Orang dah tabur fitnah pun diorang masih nak berlembut lagi apa kejadahnya!!!
KUALA LUMPUR - Syarikat pengeluar nadir bumi Australia Lynas Corp bercadang menarik balik saman fitnahnya terhadap kumpuan 'Save Malaysia, Stop Lynas' (SMSL). Lynas memulakan prosiding undang-undang terhadap SMSL pada April tahun lepas.

Ketua Pegawai Eksekutifnya Eric Noyrez berkata keputusan itu dibuat setelah melihat tiada nilai untuk meneruskan pertikaian dengan masyarakat tempatan.

"Ia bukan lagi kes untuk menjadi yang betul, atau membuktikan bahawa loji itu selamat. Dalam membuat keputusan secara sedar dan sukarela untuk menggugurkan saman fitnah ini, kami berpendapat kini adalah masa untuk terus bergerak. 

Kami mahu terus melibatkan masyarakat dan menunjukkan bahawa Lynas baik untuk Malaysia," katanya kepada Bernama.

Noyrez berkata sejak permulaan operasi di Lynas Advanced Materials Plant (LAMP) di Kuantan pada November tahun lepas, kadar pelepasan yang diukur di lokasi, secara konsisten telah jauh lebih rendah daripada had yang dinyatakan dalam Penilaian Kesan Alam Sekitar (EIA) dan Penilaian Kesan Radiologi (RIA).
Categories: , , ,

1 ulasan:

  1. Geng Kristian Zionis mesti akan menyebelahi geng dia juga akhirnya!Ini juga bertujuan, hendak mengalih perhatian dari pertubuhan EVANGELIS Kristian Zionis yang sedang giat MENGKRISTIANKAN yang Islam dan bukan Islam, termasuk penganut Kristian traditional biasa, di Malaysia ini dan seluruh dunia Islam - yang perlu ditundukkan segera. Pertubuhan PENGGANAS Kristian Zionis, juga sudah menyamar sebagai gereja biasa, NGO-NGO alam sekitar ataupun kononnya nak menolong hak asasi orang miskin/teraniaya, syarikat korporat termasuk syarikat perumahan, atau sebagai perhimpunan peribadi di rumah-rumah dan kawasan perumahan, yang banyak tidak berdaftar.

    Pertubuhan Kristian Zionis ini yang makin berkembang di Malaysia sebenarnya adalah senjata politik yang amat merbahaya dipergunakan oleh CIA-US/MI5-UK/Peranchis/Jerman/Israel-Mossad/EU-NATO (di Malaysia melalui sekutu mereka, DAP/PKR) untuk menjajah negara-negara atau tanah Islam yang kaya minyak-gas/sumber asli lain/tanah subur (untuk pertanian syarikat global GM US-Mosanto yang diharamkan di EU sebab boleh menyebabkan penyakit kanser dll). Jadi fahaman Kristian Zionis digunakan untuk cuba memecahbelahkan orang Islam termasuk dengan menubuhkan pejuang 'jihad' (yang sebenarnya diketuai bukan Islam Kristian Zionis, yang merupakan ejen-ejen CIA-MI5-Mossad - selalunya bekas Islam dan asal dari negeri/kawasan yang disasarkan untuk dijajah, contohnya bangsa Timur Tengah - sebab mereka akan tahu bahasa Arab/tempatan dan Islam), tetapi menyamar sebagai orang Islam untuk melagakan dan memperdayakan Shiah-Sunni sampai berbunuh sesama sendiri atau dibunuh amat kejam pejuang 'jihad' pengganas bukan Islam itu, seperti di Libya, Syria, Somalia, Afghanistan, selatan Thailand/Filipina dan Iraq, dan kemudian di Nigeria, Lebanon, Iran dan lain-lain, termasuk Malaysia ini contohnya bermula dengan Sabah baru-baru ini. Kerana, penjajah Barat-Zionis melalui sekutu DAP/PKR mereka, ingin menjadikan Malaysia dan Indonesia, sebagai satu lagi Israel tetapi di Asia, sebab Singapura terlalu kecil dan tak ada minyak-gas bertimbun macam Malaysia terutamanya di Malaysia Timur, dan juga Indonesia, yang juga kaya dengan minyak-gas untuk dikuasai! Juga mereka mahu menghasut anak-anak muda Islam yang Sunni, menjadi pengganas 'jihad', contohnya menyertai penjajahan Barat-Israel di Syria sekarang - yang kononnya untuk menumbangkan kerajaan Shia-Alawite Assad, tetapi untuk menguasai minyak-gas Syria, Lebanon dan Iran sebagai matlamat mutlaknya, serta seluruh Golan Heights Syria yang separuh sudah dijajah Israel, yang amat subur serta penuh minyak-gas.

    MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang seti apada k’jaan BN, dan hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

    (PERHATIAN TERBARU: ada PENYAMUN penakut disyaki dari PENGGANAS/SAMSENG DAPigs/PKR/Red Piggybeans militia durjana yang sekarang meniru gelaran saya sebagai "Pakcik/MAKCIK Tempurung/Temporung" untuk mengelirukan pembaca - mereka juga telah menyamar dengan identiti dan tulisan saya kononnya saya benci dan nak menggulingkan PM kita, dan juga saya seolah bersikap lucah, dan saya telah repot terus ke KDN dan Wanita UMNO!)

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping