Khamis, Julai 24, 2014


Hahaha!!! Berguling - guling membaca artikel yang dikeluarkan oleh Si Milo Basi dalam blog dia ni. Biarpun kenyataan tu bukannya datang dari dia.

Sebaliknya, kenyataan tersebut dibuat oleh Si Fahmi Fadhil, Pengarah Komunikasi PKR yang jelas sentap dengan insiden yang berlaku sejak kebelakangan ini.

Kata dia, budaya menyebarkan maklmuat palsu tu dianggap sebagai melanggar etika penyebaran maklumat dan boleh dikenakan hukuman yang sepatutnya.
AKHIR-AKHIR ini, kita sering disajikan maklumat palsu yang disebar melalui media sosial dan aplikasi seperti Whatsapp. 

Ini termasuklah berita palsu yang kononnya diterbit agensi Bernama yang mengatakan YAB Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim telah meletak jawatan sebagai Menteri Besar Selangor, dan yang terkini beberapa tweet yang kononnya dikeluarkan oleh YB DS Anwar Ibrahim (berkaitan MH17), YB Azmin Ali (berkaitan isu Menteri Besar Selangor dan perletakan jawatan beliau), dan YB Rafizi Ramli (berkaitan MH17). 

Kesemua berita dan tweet ini adalah palsu dan melanggar etika sebaran maklumat. Malah ia adalah satu kesalahan di bawah Seksyen 469 Kanun Keseksaan yang, jika disabit kesalahan, boleh dipenjara sehingga 3 tahun.
Heh! IRONIKnya, siapa yang memulakan budaya penyebaran maklumat palsu tu demi untuk mengelurikan perhatian rakyat kalau bukan diorang sendiri?


Diorang yang suka mencipta maklumat palsu untuk mengelirukan rakyat dari mengetahui kebenaran demi untuk membuatkan rakyat benci pada Kerajaan.

Sekarang, yang dok sebarkan maklumat palsu pasal pemimpin yang dia sebut tu pun bukan orang melainkan dikalangan diorang sendiri jugak yang buat kerja Haramjadah tu.

Baru sekarang dia nak bercerita pasal Hukuman dan penyalahgunaan etika penyebaran maklumat? Masa diorang buat dulu, kenapa dia tak nak bangkitkan isu tu?

Sebagai contoh, penyebaran maklumat berkaitan dengan isu cincin yang didakwa dibeli oleh Datin Seri Rosmah Mansor tu. Kenapa masa tu diorang boleh halalkan pulak?

Sedangkan isu tu memang nampak sangat penyelewengan dalam sebaran maklumat demi membuatkan rakyat benci kepada isteri Perdana Menteri tu.

Satu lagi contoh penyebaran maklumat palsu berkaitan dengan majlis pertunangan anak YAB Perdana Menteri di Shangri La Hotel, Putrajaya.

Biarpun maklumat yang diperolehi tidak benar, tapi ianya tetap juga disebarkan dengan tujuan untuk memburukkan nama Perdana Menteri.

Sekarang, bila benda yang diorang buat kena pada batang hidung sendiri, tau pulak diorang nak meroyan tak tentu arah macam orang hilang akal. Kalau orang lain buat semuanya haram. Tapi kalau diorang yang lakukan perkara tersebut, kira Halal belaka!!!
Categories: ,

3 ulasan:

  1. we all know what is PKR,.the leader is a great liar...contoh dia kata dia tak kenal datuk ESKAY...bila keluar gambar dia bersama datuk ESKAY..malu macam kerang busuk,.., so PKR is nothing but Parti Klengtong Rakyat...klengtong dengan menipu tu sama lah, ramai orang PKR dah mula sedar apa PKR,...So apa lagi, keluar PKR beramai ramai....azizah pun sama sama klengtong..masa kempen Kajang...macam macam..tapi dah dapat kerusi, tak Nampak muka, selindung balik kipas kut...tak juga...sedarlah rakyat...tolak PKR....parti penuh menipu untuk seorang bernama Anwar..yang dah semakin jelas tiada tempat di politik Negara dan politik dunia...penipu..

    BalasPadam
  2. menyebarkan maklimat palsu adalah budaya yg tertanam sebati dalam kalangan ahli pkr. jadi tak peelu pelik dan risau.aklimat palsu yg pemimpin mereka sebarkan dan ahlinya peecaya bukat bulat
    maka budaya itu ainonom dengan pkr maka tak perluah kuatir

    BalasPadam
  3. TUAN TUAN SAJA JAJNI SELEPAS 2 MI GGU KITA MENANG DIPENANG MASAALAH KG BUAH PALA AKAN SELESAI. KALAU TIDAK JANGAN PANGGIL SAYA ANWAR IBRAHIM. MAKA TAK SALAH ORANG TAKNAK PANGGIL ANWAR IBRAHI. . ORANG PANGGIL AL JUBURI.MEMANG PADAN

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping