Ahad, Ogos 23, 2015

Sebelum ini, kerajaan DAP Pulau Pinang telah menaikkan kadar tarif air sebanyak 16.7 peratus tatkala GST diperkenalkan, satu taktik yang cuba mengalih perhatian rakyat daripada mempersoalkan kenaikan tersebut. 

Ianya ternyata telah mengengkari manifesto Pakatan Pembangkang sebagaimana yang tercatat dalam Buku Jingga yang berjanji untuk menurunkan caj air kepada rakyat.

Yang disalahkan ialah rakyat kerana didakwa membazir air. Begitu mudah mereka menuduh rakyat. Begitu juga dengan Azmin Ali seperti yang dilaporkan di dalam media. Di antara laporannya:
"Dengan kadar kos RM120 juta hingga RM150 juta setahun, beliau mengakui ia jumlah yang besar apabila rakyat sewenangnya melakukan pembaziran."
Media juga melaporkan kenyataan Azmin yang menyarankan penduduk Selangor mengguna pakai 'teknologi sedia ada' dalam menguruskan penggunaan air.
"Kita ada konsep dan tenologi lain untuk siram pokok, basuh kereta dengan menggunakan air hujan, tetapi konsep ini belum lagi digunakan rakyat Selangor maka ia perlukan kempen kesedaran.
"Dan ini sedang diteiliti untuk mendidik rakyat Selangor dan beri kesedaran kepada mereka supaya berjimat cermat serta pada masa sama menggunakan teknologi terkini untuk menakung air hujan bagi kegunaan lain," katanya lagi.
Takung air hujan untuk basuh kereta? Nak tergelak pun ada apabila Azmin Ali mensyorkan kaedah menakung air hujan ini. Bukan apa, statistik sehingga 8 Ogos lepas menunjukkan bahawa sebanyak 1,336 kes denggi dicatatkan di Selangor menjadikan keseluruhan kes denggi di negeri itu berjumlah 41,223 kes dengan 92 kematian.

Jika air tidak ditakung dengan betul, MiM risau kes denggi akan meningkat lebih tinggi dan Azmin pula terpaksa turun ke dalam longkang dengan lebih kerap. 

Dan cuba kita fikirkan jika kenyataan 'takung air untuk basuh kereta' ini disebut oleh Menteri atau pemimpin UMNO, MiM yakin portal-portal pro-pembangkang akan menyerang habis-habisan Menteri atau pemimpin UMNO. 

MiM dapat mengagak tajuk portal-portal pro-pembangkang adalah 'Menteri syorkan tadah air hujan untuk basuh kereta'.

Sudah tentu laporan portal pro-pembangkang akan menokok tambah serta memutarbelitkan kenyataan asal supaya mendatangkan kemarahan rakyat. Bukan itu sahaja, balaci-balaci pro-pembangkang akan mengherdik dan menghina menteri atau pemimpin UMNO tanpa belas kesihan.

Tetapi hakikatnya, Azmin Ali dari PKR yang mensyorkan supaya air hujan ditakung untuk basuh kereta dan siram pokok. So, tidak mungkin portal-portal pro-pembangkang akan memainkan isu ini kerana kita tahu sikap hipokrit portal-portal tersebut!!! Sumber
Categories: ,

2 ulasan:

  1. Orang selangor kaya kaya, taman perumahan banyak dipagar bersekuriti macam kem askar kem polis. Subsidi air ni macam buat taik gigi jee hari hari makan kedai pingan tak basuh, kita pon sudah dekat 7 tahun tak bayar bil air itu kerani pos selalu tanya mana bil air,banyak malu ini semua azmin punya pasal.

    BalasPadam
  2. Kita beli air tapis dekat mesin ayor hidrojen pun dekat sepuluh ringgit sebulan. Ini azmin memang cap ayam mb, kita mengucapkan SYABAS kepada syabas.rajin rajin la cuci tangki air bau lipas,taik cicak bau semut pon ada.

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping