Selasa, September 22, 2015

Aduhai! Buat apa la kita nak berkira sangat dengan Si Pak Janggut ni. Tengok keadaan dia sekarang pun kita sepatutnya simpati. Kesian la kat dia. Lagi pun, Pak Janggut tu orang tua, dah nyanyuk pulak.

Disebabkan dia nyanyuk la dia bercakap benda yang bukan - bukan. Orang nyanyuk macam Si Pak Janggut tu bukan sedar apa yang dia perkatakan. Dia bercakap pun main ikut sedap mulut je.

Bukannya dia bercakap menggunakan kepala otak sangat. Tu pasal la kalau kita dengar dia bercakap pun semacam je bunyinya. Tak nampak lansung macam yang bercakap tu layak digelarkan sebagai Negarawan.

Apatah lagi kita nak membayangkan orang yang bercakap tu seorang yang bijak. Hakikatnya, orang dah nyanyuk ni lebih banyak mengarut dan meroyan tak tentu arah je.

Sedangkan selama hari ini pun dia dok asyik dengan dunia puitis dia je. Pun dia tak sedar yang dunia puisi dia tu dah ketinggalan zaman. Orang zaman sekarang ni bercakap 'Direct', takde bahasa - bahasa kiasan ni.

Kalau bercakap bahasa kiasan, tak de orang faham. Kalau kita tengok Barua DAPigs Haramjadah tu semuanya BODOH, jadi kita cakap je diorang tu BODOH. Tak payah kita nak guna bahasa kiasan kata diorang tu jenis manusia yang Takde Otak. Buang masa je!!!
KUALA LUMPUR: Sasterawan Negara Datuk A Samad Said dianggap 'menghina' orang Melayu, khususnya pengamal seni silat apabila mendakwa seni pertahanan diri itu sebagai tidak lagi praktikal untuk zaman ini, menurut Persekutuan Silat Kebangsaan Malaysia (Pesaka).

Setiausaha Agung Pesaka Datuk Megat Zulkarnain Omardin berkata kenyataan Samad bahawa silat hanyalah khazanah untuk dipertunjukkan dan bukan untuk mempertahankan diri juga satu kenyataan yang kurang matang daripada seorang sasterawan yang menjangkau usia 80 tahun.

"Apabila beliau membuat kenyataan begitu, ia menghina ribuan ahli yang sedang belajar silat. Saya berani jamin, dalam (kebanyakan) keluarga orang Melayu, pasti ada sekurang-kurangnya seorang ahli yang belajar silat," katanya.

Bercakap pada sidang media di Kompleks Lincah Mahaguru Omardin di sini, Isnin, Zulkarnain berkata walaupun ada senjata moden, ia tidak boleh dibawa  ke semua tempat untuk menjaga keselamatan diri.


"Silat adalah pakaian orang Melayu, apabila beliau (Samad) menghinanya, secara tidak langsung membuka ruang untuk sekali lagi orang Melayu terbangkit dan rasa tercabar," katanya, yang menambah ilmu silat bukan dipelajari semata-mata untuk berlawan tetapi merupakan satu cabang pembinaan karakter.
Categories: ,

2 ulasan:

  1. lat umur pak janggut ngan pakxjanggut 10 tahun.satu suara dap yg satu lagi umno tapi mcm dap....antara kedua itu siapakah layak dikatakan nyanyuk?

    BalasPadam
  2. Memang malang pak janggut ni ! Diangkat jadi sasterwan bangsanya namun dia sekarang mengkhianati bangsa sendiri!!! Sepatutnya dia sentiasa berkarya untuk mempertingkat seni bangsa namun dia memilih untuk berpolitik menghina negaranya sendiri!! Sepatutnya dia diam dan banyak beramal dn berserah pada Allah jika benar pun dia marah sangat dengan keadaan dirinya!! Apa dia ni Lebai malangkah??, pak Kadukkah?? atau buat apa saja untuk wang???

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping