Sabtu, Januari 02, 2016

Hah! Kalau cerita pasal Bandar Malaysia tu, sibuk pulak puak - puak Haramjadah tu nak kritik. Tapi bila cerita pasal Si Tokong DAPigs ni jual tanah kepada Singapura, kenapa semua diam?

Dan yang lebih menyedihkan, tindakan Si Tokong DAPigs tu membuat penjualan tu bukan sahaja tidak dipertikaikan oleh puak Haramjadah tu, bahkan ianya dilakukan secara senyap - senyap.

Rejim DAPigs yang dipimpin oleh Si Tokong DAPigs tu didakwa telah menjual tanah kepada syarikat daripada Singapura. Perkara itu berlaku beberapa bulan pada tahun lalu, dedah Lim Sian See hari ini.
“Pada bulan Mei 2015 kerajaan Pulau Pinang menjual 100% 20 ekar tanah bernilai RM30 juta kepada Jabil Circuit Singapore Pte Ltd di mana syarikat induknya berpusat di Amerika Syarikat
“Dan pada Julai 2015 Kerajaan Pulau Pinang diberitakan memberikan hakmilik 49% dari sekeping tanah seluas 6.8 ekar kepunyaan kerajaan yang bernilai RM11.3 bilion kepada GLC Singapura Temasik dan EDIS,”dedahnya dalam Facebook hari ini.
Pendedahan itu dibuat sebagai menjawab kritikan yang dibuat oleh tiga orang pimpinan pembangkang, Rafizi Ramli (PKR) Tony Pua dan Liew Chin Tong (kedua-duanya dari DAP) sebelum ini. 

Mereka mendakwa KONONnya pihak Kerajaan telah menjual sebahagian dari 'Aset Negara' apabila 1MDB menjual 24% daripada projek Bandar Malaysia kepada sebuah syarikat dari China.

Sedangkan, projek Bandar Malaysia itu masih lagi dimiliki oleh warga Malaysia sebanyak 76% di mana kerajaan pusat dan negeri menguasai 57% daripadanya. Bab tu, tak nak pulak diorang jelaskan.

Bidasnya, berbanding dengan projek Bandar Malaysia, bagaimana pula dengan langkah Rejim DAPigs Pulau Pinang yang telah kehilangan 100% dan 49% hak pemilihan kepada Singapura?
“Kedua projek (di atas) di mana 100% dan 49% kini dipunyai syarikat Singapura tidak dilabelkan sebagai “jual negara” sebaliknya pelaburan asing luar negara?
“Dan entah bagaimana, 24% daripada Bandar Malaysia yang dijual kepada sebuah syarikat China dianggap sebagai ‘jual negara’ dan bukan pula pelaburan asing dari luar negara ? Aku tak paham,” katanya.
Tambahnya lagi, proses penjualan Bandar Malaysia dilakukan secara telus iaitu melalui tender terbuka antarabangsa. ATAU mungkin, ketiga - tiga pemimpin Pakatan Haprak tu ingat, tanah di Pulau Pinang tu Bapak Diorang yang punya!!!
Categories: ,

9 ulasan:

  1. Tanya LGE tuh bagus aku suka tapi, berlaku adil lah tanya juga si Bugis 1MDB jual tanah untung 7 Billion tapi HANGUS buat bayar hutang! Bisness haramkejadah apa nya?

    BalasPadam
  2. Tanah kerajaan yg 1mdb gadai tu...apa hasilnya pd kerajaan...untuk byr hutang..jika x de 1mdb...kerajaan masih mmpunyai tanah dan klau jual akan dpt bilion...ini 1mdb beli 280 juta...jual billion...tp duitnya kemana....biar bercakap atas fakta

    BalasPadam
  3. Seperti juga penjualan Edra kepada CGN, saya tidak akan mengulas detail2 perjanjian kerana seperti biasa, kita tidak akan diberitahu sepenuhnya apakah yang termasuk dalam perjanjian jual beli itu. 

    Banyak yang nak ditanya tapi saya percaya tidak akan dilayan ..... contohnya, apakah ada kaitan pembelian 60% Bandar Malaysia oleh sebuah syarikat keretapi dari China dengan cadangan pembinaan keretapi laju antara Iskandar Malaysia - Bandar Malaysia ? 

    Apa yang penting untuk disebut adalah 60% tanah Bandar Malaysia telah diJUAL kepada syarikat luar dan hasil jualannya satu sen pun tidak akan dinikmati oleh kerajaan atau rakyat kerana semuanya akan digunakan buat bayar hutang. SAMA seperti kes 1MDB jual Edra kepada syarikat dari negara China.

    Hasilnya sudah terlebih dahulu dinikmati oleh beberapa pihak berkepentingan dalam 1MDB sebelum ini. Apa yang berlaku sekarang adalah bab membayar balik tanggungan yang ditinggalkan.

    Kalau dalam kes Edra hari tu, mungkin boleh didebatkan apakah ada untung atau rugi disebalik penjualan aset negara itu kepada pihak luar. Beli 12 bil, jual 10 bil ..... 2 bil lagi susutnilai la, dividen pun sama nilai la  bla bla bla ........

    Tapi dalam kes Bandar Malaysia ini, 1MDB cuma bayar RM363 juta untuk keseluruhan tanah, maknanya kos 60% Bandar Malaysia yang dijual semalam cuma RM218 juta.

    Beli RM218 juta dan dijual pada RM7.41 bil ..... hampir 100% hasil jualan merupakan untung bersih !!! 34 kali ganda !

    Peeeergh ! Memang hebat Arul Kanda ! 

    Tapi ...... bila 1MDB terpaksa gunakan kesemua untung itu untuk bayar hutang, tidakkah itu bermakna kesemua amaun itu merupakan satu keRUGIan kepada 1MDB ?

    Saya ulang balik ya, beli Edra secara hutang..... jual Edra dan hasil jualan buat bayar hutang. So settle bab IPP .......

    Dapat tanah hampir FREE ........  jual tanah dan hasil jualan buat bayar hutang juga ..... hutang beli apa ? RM7.41 bilion tuh !

    Tanah milik negara, milik rakyat Malaysia ..... dijual dan hasil jualannya untuk bayar hutang apa ?

    Rakyat Malaysia berhak tahu. Tidakkah itu BUKTI bahawa 1MDB sememangnya telah RUGI BESAR ? RM7.41 bilion.

    Rancangan pertukaran aset dengan IPIC sebanyak RM16 bilion pula ....... apakah aset yang mahu digadaikan kepada IPIC yang bernilai RM16 bilion itu ?

    Apakah tanah TRX pula yang bakal menjadi mangsa ? 

    Jadi disebalik kegembiraan Najib, Arul Kanda dan cai2 Najib di atas kejayaan Plan Rasionalisasi Hutang 1MDB, perlu diingatkan bahawa apa yang berlaku sebenarnya adalah -

    Negara ketika ini sedang bayar hutang apa yang SUDAH dinikmati oleh sesetengah pihak melalui 1MDB !

    Umpama bini dan anak tiri yang telah berjoli sakan menggunakan kad kredit sisuami. Kini bank sudah bekukan kad kredit kerana terlebih belanja dengan banyak dan sedang kejar sisuami untuk bayar hutang2. Sisuami pula pecah kepala menjual segala harta benda yang dimilikinya untuk bayar hutang kad2 kredit itu ......

    Apakah sisuami harus bersorak gembira dengan penuh kebanggaan bila berjaya jual hartanya demi bayar sebahagian besar hutang2 bank itu ?

    Samalah dengan kerajaan dan rakyat Malaysia ..... apakah perlu kita bangga dengan Plan Rasionalisasi Hutang 1MDB itu ? Ia seharusnya menjadi satu perkara yang menyedihkan kita  ...... 1MDB ini langsung tidak menguntungkan kita sebagai rakyat Malaysia ! 

    Malah membebankan rakyat bila terpaksa dijual harta negara demi menanggung hutang 1MDB ...... hutang yang diterjemahkan sebagai keuntungan oleh pihak yang telah mengaut keuntungan melalui 1MDB sebelum ini.

    Seharusnya selepas ini, kita kaji kenapa yang 1MDB boleh rugi berbilion ringgit. Apakah mereka yang bertanggungjawab dalam 1MDB sudah melakukan segalanya yang patut mengikut SOP yang sedia termaktub sebelum membuat sebarang keputusan yang melibatkan kewangan ?

    Siapakah mereka yang bertanggungjawab itu ?

    Itulah yang kita duk bising selama ini ...... itulah masalah 1MDB yang harus diselesaikan. 

    Selagi tidak terjawab semuanya, selagi itu masalah 1MDB belum selesai ....... harap Najib faham perkara ini.

    BalasPadam
  4. Bab ni pihak pejabat tanah dan daerah mungkin boleh beri pencerahan.... Apakah urusniaga jual beli tanah sebegini dibenarkan dan mematuhi kehendak Kanun Tanah Negara??

    BalasPadam
  5. jualbeli niaga daa..ada bisnes samada barang ke khidmat ke komunikasi ke apa2 la...bisnes ok/ko buat je sebab 9/10 rezki dn besar ganjaran klu ikut adap islam he he.
    dap/pr ada bisnes cara ko dan bn csra ok.contoh kst artikel sh tu.rakyat diutamakan ho ho...tak nampak? dap tak pernah peduli.pan @pr 2xlima laa.ada gak komen2 tokeh bankrap sebab niaga mcm aq.jual biskar lama tak ada geran.ho ho
    apa pun aq dapat gak bezakan niga aka1mdb dgn yng pembangkan buat.


    doa kpd 1mdb..selamat berniaga.!

    BalasPadam
  6. klu kt eropah & AS ada islamicphobia kt malaysia plk ada 1MDBphobia, mcm mangkuk 12.18 nih. asyik nk spekulasi je. bosan aku.

    BalasPadam
  7. Blog gila babi ni.

    BalasPadam
  8. Blog gila babi nihhhh

    BalasPadam
  9. Ada lagi fakta yg korang tak tau rupanya. Carilah sampai jumpa. Kesian aku tengok korang meroyan dalam blog ni. Bykkan istifar je la.

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

SH mohon maaf kerana terpaksa me'moderate'kan ruangan komen ini kerana ada komen datang dari sumber yang tidak dapat dikenal pasti.

Komen la banyak mana yang korang nak komen. Bagi la pandangan korang mengenai isu yang dibangkitkan. Insya Allah SH akan approve semuanya. KECUALI yang jelas melanggar Akta SKMM.

Sekian, terima kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping