Isnin, Julai 11, 2016

Jelas terbukti bahawa kewujudan Pakatan Haprak yang baru ni tidak diterima oleh pelbagai pihak. Ianya disebabkan hubungan diantara parti Politik dalam gabungan itu sendiri songsang.

Jika sebelum ini, sewaktu Pilihan Raya Negeri Sarawak diadakan, wujud perbalahan secara terbuka diantara PKR dan DAPigs sehingga menyebabkan berlakunya pertembungan 3 penjuru.

Sekali gus, keadaan itu menyebabkan DAPigs telah kehilangan beberapa kerusi dan menyaksikan PKR pula GAGAL untuk menambah sebarang kerusi dalam Pilihan Raya tersebut.

Apa yang pasti, keadaan itu membuktikan bahawa puak Pakatan Haprak ni memang tak boleh dipercayai. Maka tak hairan la jika mereka ditolak di Sarawak oleh parti Politik yang lain.

Dari laporan yang disiarkan oleh pihak media sebelum ini, terdapat tujuh parti Politik menyatakan kesudian untuk mewujudkan gabungan dikalangan pembangkang bagi menggantikan Pakatan.

Bercakap pada sidang media di Sibu pada Ahad, Soo berkata gabungan pembangkang baharu itu ditubuhkan kerana Pakatan Rakyat (PR) telah berpecah belah dan sudah tidak sehaluan lagi.

Tambahnya, gabungan pembangkang baharu itu dinamakan Gabungan Rakyat Saksama atau ringkasnya Saksama, yang terdiri daripada tujuh parti iaitu STAR, Parti Rakyat Bersatu Malaysia (MUPP), Parti Sejahtera Angkatan Perpaduan Sabah (SAPU), Pertubuhan Perpaduan Rakyat Kebangsaan Sabah (Perpaduan), Parti Kebangsaan Sabah (PKS), Parti Bansa Dayak Sarawak (PBDS) dan Parti Alternatif Rakyat (PAP) dari Semenanjung.
“MUPP di bawah presidennya, Philip Among memulakan gabungan baharu ini bulan lalu. Tujuh parti politik bersetuju menjadi sebahagian daripadanya dan kami menjangkakan lebih ramai akan menyertai gabungan ini,” kata Soo.
Beliau berkata permohonan untuk mendaftarkan parti itu telah dibuat dengan Pendaftar Pertubuhan (RoS).
“Kami menjangkakan untuk melancarkan (gabungan) parti baharu ini dalam tempoh sebulan atau dua bulan lagi,” katanya.
Maka secara kesimpulannya, jika gabungan baru dikalangan Pakatan ini berjaya ditubuhkan. maka ianya sekali gus membuktikan bahawa Pakatan Haprak dari kalangan DAPigs, PKR dan PAN tu memang parti yang tak boleh diharap!!! Harap nama je gah!!!
Categories:

3 ulasan:

  1. pakatan haramjadah di sarawak ibarat taik.

    BalasPadam
  2. umno lagi macam longkang, orang Sarawak geli.......kihkihkih.

    BalasPadam
  3. Lama dah cik minah tonggek ni diam..now bersuara balik..minah tonggek oi..siapa longkang sebenarnya..otak kamu sebenarnya taraf longkang..mkn dedak hasil pemberian Dapigs...kua..kua..dedak oh dedak..cik minah tonggek lapaq ni..

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

SH mohon maaf kerana terpaksa me'moderate'kan ruangan komen ini kerana ada komen datang dari sumber yang tidak dapat dikenal pasti.

Komen la banyak mana yang korang nak komen. Bagi la pandangan korang mengenai isu yang dibangkitkan. Insya Allah SH akan approve semuanya. KECUALI yang jelas melanggar Akta SKMM.

Sekian, terima kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping