Khamis, November 24, 2016

Hahaha!!! Apa punya Kayu betul la Si Wan Azizah ni ye. Nak buat pendirian untuk parti sendiri pun dia masih ketar kepala lutut? Takkan Si Wan Azizah ni pun ada buah kerandut yang dah kecut untuk membuat keputusan sedemikian?

Jika dilihat dari satu sudut, nampak sangat tindakan yang dilakukan oleh Si Wan Azizah ni hanya sekadar nak bermain Politik Retorik dengan PAS. Kenyataan yang dikeluarkan semalam berhubung RUU 355 PAS tu hanya satu permainan Politik.

Dalam kenyataan tersebut, Si Wan Azizah berkata pihaknya akan menunggu penjelasan PAS berhubung RUU 355 itu sewaktu sidang Parlimen sebelum sebarang keputusan dibuat sama ada mahu menyokong atau pun menentangnya.

Presiden PKR itu berkata mana - mana pindaan undang-undang yang sedia ada mesti memenuhi prinsip murni keadilan dan kesaksamaan Islam serta tidak bercanggah dengan teks dan semangat perlembagaan dan Perjanjian Malaysia.
“Justeru, PKR menggesa kerajaan pemerintah dan YB Marang (Datuk Seri Abdul Hadi Awang) untuk memandang serius pendirian di atas,” kata beliau yang juga ketua pembangkang.
PKR juga turut mendesak agar satu Jawatankuasa Khas Parlimen yang terdiri daripada anggota parlimen Islam dan bukan Islam dapat ditubuhkan segera untuk “meleraikan kemelut” dan mengesyorkan penyelesaian terbaik berhubung isu tersebut.

Dari satu sudut, pendirian PKR ini menjelaskan kedudukan mereka yang kini berada dalam keadaan terdesak dan berbelah bahagi. Nak sokong kang, takut kena boikot pulak dengan DAPigs dan PAN. Tak sokong kang, PAS pulak merajuk.

Seperti mana yang pernah dinyatakan sebelum ini, isu berkaitan dengan RUU 355 PAS ini membuatkan PKR berada dalam keadaan dilema dan menjadi satu ujian kepada kesetiaan parti itu terhadap hubungan kerjasama Politik dengan PAS.

Jika sebelum ini, PKR dikatakan masih lagi cuba nak memancing sokongan dari kalangan pengikut PAS diperingkat akar umbi bagi memastikan mereka masih ada pengaruh diperingkat akar umbi. Terutamanya di Negeri Selangor.

Pelbagai pihak mula beranggapan bahawa PKR cuba mengelakkan diri dari mewujudkan konflik yang tidak diingini dengan PAS walaupun sebelum ini seorang pemimpin kanan parti itu tampil melabelkan PAS sebagai sebuah parti 'Pengkhianat'.

Makanya, sokongan parti itu terhadap RUU 355 yang telah dibentangkan oleh Presiden PAS sebelum ini sudah pasti akan menjadi satu ujian yang cukup besar kepada kepatuhan PKR terhadap PAS. Dan alasan yang diberikan oleh Si Wan Azizah tu menunjukkan bahawa dia pun sedang berada dalam keadaan yang cukup terdesak!!!
Categories: ,

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

SH mohon maaf kerana terpaksa me'moderate'kan ruangan komen ini kerana ada komen datang dari sumber yang tidak dapat dikenal pasti.

Komen la banyak mana yang korang nak komen. Bagi la pandangan korang mengenai isu yang dibangkitkan. Insya Allah SH akan approve semuanya. KECUALI yang jelas melanggar Akta SKMM.

Sekian, terima kasih.

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping