Khamis, Disember 08, 2016

“Saya rasa dua soalan itu patut dijawab PKR".

Itu komen ringkas Ahli Parlimen DAPigs Segambut ketika diajukan mengenai akan berlaku lagi krisis empat parti di Selangor selepas pemimpin PAS dan UMNO duduk sepentas semasa Himpunan Solidariti Ummah untuk Rohingya di Stadium Titiwangsa, kelmarin.

Pada himpunan itu, UMNO dan PAS dilihat sanggup mengetepikan sempadan pendirian Politik kedua - dua belah pihak bagi mendesak badan antarabangsa dan negara komuniti bertindak menghentikan kekejaman terhadap etnik Rohingya di Myanmar.

Menurut Ahli Parlimen DAPigs itu lagi, sejak tahun lalu DAPigs dan PAS memang sudah tiada hubungan di peringkat Pusat cuma hanya ada dalam pentadbiran Selangor sahaja berikutan parti Islam itu yang mahu menamatkan tahalul siyasi.
“Pada Jun tahun lalu, PAS pusat meluluskan usul bagi memutuskan hubungan dengan DAP tetapi masih kekal di Kerajaan Selangor.  Oleh itu, soalan tersebut perlu dijawab PKR dan Pas,” katanya.
Sementara itu, beberapa wakil rakyat DAPigs yang dihubungi Sinar Harian enggan memberi sebarang maklum balas. Diantara mereka hanya memberi maklum balas ‘no komen’ ketika soalan diajukan kepadanya menerusi WhatsApp, semalam.

Sementara itu, pemimpin PAN Selangor pula menyifatkan keakraban diantara PAS dan UMNO sewaktu perhimpunan itu diadakan sebelum ini jelas menunjukkan 'keserasian' pemimpin dikalanga parti politik berkenaan yang makin erat.

Pengerusinya berkata, pandangan itu mengambil kira pendirian PAS yang tetap enggan terlibat menyertai himpunan Bershit 5 dan memberikan gambaran seolah - olah akan ada satu bentuk kerjasama PAS dan UMNO dalam PRU akan datang.
“Saya berpendapat tidak ada krisis parti di negeri ini, cuma ia akan mengganggu sedikit sebanyak perjalanan dan persiapan Pakatan Harapan dalam PRU kelak di Selangor,” katanya.
Dalam masa yang sama, Pengerusi PAN Selangor itu juga berkata, secara peribadi, dia tidak nampak akan berlaku sebarang bentuk kerjasama Politik diantara Pakatan dengan PAS walaupun PKR tetap menyatakan bahawa masih ada harapan.
“Kita membuka pintu tetapi tidak selama-lamanya. Pakatan Harapan semakin mantap dengan PPBM yang akan bergabung dalam masa terdekat. Pakatan Harapan dengan empat komponen parti bersedia mempertahankan Selangor,” katanya.
Jika sebelum ini, Timbalan Presiden PKR merangkap Menteri Besar Selangor menyatakan pendirian bahawa dia tetap optimis dengan kerjasama yang diberikan oleh PAS bagi mempertahankan kedudukannya dalam Pilihan Raya yang akan datang.

Namun sehingga ke hari ini, Si Menteri Besar Selangor tu tetap mendiamkan diri berhubung isu yang dibangkitkan oleh kepimpinan DAPigs dan PAN ini secara terbuka serta sekaligus membuktikan bahawa dia Takut mengambil tindakan seperti mana yang pernah didesak oleh DAPigs sebelum ini!!!
Categories: , ,

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping