Isnin, Disember 05, 2016

Semalam, Lim Kit Siang menonjolkan sikap paniknya. Pertama sekali, pendedahan Najib mengenai agenda politik DAPigs untuk memecahbelahkan orang Melayu kepada banyak puak menyebabkan penyatuan orang Melayu.

Masalahnya bukan sahaja ia menyatu - padukan orang Melayu dalam Umno tetapi juga menyatupadukan orang Melayu di semua sempadan politik. Ini bermakna ia mungkin tidak lagi penting parti politik mana yang disertai oleh orang Melayu.

Kesan kedua akibat pendedahan Najib adalah bahawa ia menunjukkan kepada orang Melayu bagaimana DAP sedang bermain pecah dan perintah dan permainan anti-Melayu. 'Superman' Hew dengan bodoh telah mendedahkan bahawa DAP telah menggunakan orang Melayu untuk melawan orang Melayu manakala Kit Siang telah menggunakan Mahathir untuk melawan Najib.

Hakikat bahawa 'Superman' Hew bertutur dalam bahasa Cina dan bukannya bahasa Malaysia adalah kerana pendedahannya hanyalah untuk orang Cina dan bukannya orang Melayu. Ia adalah satu rahsia yang beliau kongsikan dengan orang Cina tentang bagaimana DAP akan menghapuskan dominasi politik Melayu.

Perkara ketiga yang menyebabkan Kit Siang panik adalah perhimpunan bersama Umno dan PAS yang diadakan hari ini berhubung isu Rohingya di Myanmar. Walaupun DAP telah berusaha keras untuk menggunakan PAN dan Mahathir untuk memecahbelahkan orang Melayu, perkara sebaliknya yang sebenarnya berlaku.

Umno dan PAS telah mengenalpasti beberapa isu yang mana kedua-dua parti boleh bekerjasama dengan demi kepentingan Melayu dan perpaduan umat Islam. Dan ini keadaan ini lebih menakutkan Kit Siang.

Ditambah dengan pendedahan bahawa DAP cuba untuk memecahbelahkan orang Melayu dan menyatukan kaum Cina menentang orang Melayu, kerjasama antara Umno dan PAS pada mana-mana peringkat adalah berita yang sangat buruk bagi DAP dan agenda orang Cina.

Untuk mengatasi masalah ini, Kit Siang dengan cepat menghantar seorang wakil untuk bercakap dengan Mahathir untuk menjemput beliau untuk menghadiri konvensyen DAP hari ini.

Minggu lalu DAP mengumumkan bahawa Mahathir tidak dijemput ke Konvensyen, yang mana satu perkara yang masuk akal memandangkan Pribumi bukanlah ahli Pakatan Harapan. Tetapi dengan apa yang berlaku semalam pada perhimpunan Umno berkenaan, dan dengan perhimpunan bersama Umno-PAS hari ini, Kit Siang telah terpaksa menukar strateginya.

Mahathir sebenarnya berasa terhina apabila ia diumumkan bahawa beliau tidak akan dijemput untuk menghadiri Konvensyen DAP. Jadi DAP terpaksa memujuk beliau dengan menjanjikannya status VVIP hari ini. Biasanya VIP dan VVIP akan diberi tempat duduk VIP/VVIP yang menghadap pentas utama.

Dalam kes Mahathir, mereka bersetuju untuk meletakkannya di atas pentas bersebelahan Kit Siang, yang mana belum pernah berlaku sebelum ini. Ini adalah Konvensyen parti jadi hanya pemimpin parti yang dapat duduk di atas pentas atau di meja utama. Tetamu duduk di kerusi yang diperuntukkan untuk tetamu, termasuklah tetamu VVIP.

Begitulah terdesaknya DAP untuk memastikan bahawa Mahathir bersetuju untuk menghadiri Konvensyen parti mereka. Mereka meletakkan Mahathir di sebelah Kit Siang untuk memastikan beliau menerima jemputan mereka. Dan selepas mengumumkan beberapa hari lalu bahawa Mahathir tidak dijemput ke Konvensyen, kehadiran beliau hari ini dan di mana beliau duduk adalah terlalu ketara.

Apa-apa pun, hakikat bahawa Kit Siang membuat keputusan unilateral untuk menutup Pakatan Rakyat dan menubuhkan Pakatan Harapan dan tidak memasukkan PAS dari pakatan pembangkang baru tanpa sebarang rujukan kepada ahli-ahli pakatan yang lain. Dan ternyata bahawa Kit Siang juga membuat keputusan unilateral untuk menjemput Mahathir hari ini dan ramai pemimpin DAP yang lain tidak berpuas hati dengan itu.
Categories: ,

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping