Isnin, Februari 06, 2017

Ketua Pemuda PAS Pulau Pinang didakwa telah memfitnah Rejim DAPigs dengan mendakwa Ketua Menteri mengarahkan Mufti Pulau Pinang digugurkan dari jawatan kerana isu Kalimah Allah dan campur tangan dalam hal berkaitan fatwa.

Exco PKR Pulau Pinang, Abdul Malik Kassim berkata, Rejim DAPigs pimpinan Lim Guan Eng sebenarnya sudah menyambung kontrak Hassan sebanyak 4 kali, selepas fatwa Kalimah Allah diwartakan.
“Tuduhan itu fitnah dan berniat jahat terhadap Ketua Menteri, Lim Guan Eng. Sebagai seorang yang memahami ajaran Islam dan hukum-hakam, beliau sepatutnya memahami dosa fitnah.
“Sebagai seorang bergelar ustaz, Afnan tidak sewajarnya membuat tuduhan semberono terhadap kerajaan negeri. Meskipun tohmahan itu ditujukan kepada pemimpin bukan Islam, Allah melarangnya,” tulisnya di Facebook beliau.
Malik berkata, fatwa kalimah Allah bersama 39 kalimah suci Islam lain diwartakan kerajaan Pulau Pinang pada 29 April 2010, ketika Hassan menjadi mufti negeri, jawatan yang dipegang beliau sehingga 2014.
“Datuk Dr Wan Salim Wan Mohd Noor mengambil alih jawatan mufti daripada Hassan pada 7 Jun 2014, iaitu selepas 4 tahun pewartaan kalimah Allah oleh kerajaan negeri. Dalam tempoh 4 tahun, Hassan disambung kontraknya setiap tahun, iaitu sebanyak 4 kali.”
Rabu lalu, Afnan yang juga setiausaha Pemuda PAS Pusat mendakwa kontrak Hassan tidak disambung pada Jun 2014 kerana membantah arahan Lim berhubung penggunaan kalimah Allah yang bertentangan Seksyen 48 Enakmen Pentadbiran Agama Islam Pulau Pinang 2004.

Bagaimanapun, Lim hanya mengeluarkan kenyataan membenarkan orang bukan Islam di Pulau Pinang menggunakan kalimah Allah 6 bulan kemudian, iaitu pada Disember 2014.

Afnan juga turut mendakwa selepas fatwa Kalimah Allah diwartakan, Lim mengarahkan Jawatankuasa Hal Ehwal Agama negeri memastikan semua fatwa dikemukakan dalam mesyuarat exco, sebelum dihantar ke Istana Negara untuk mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong.

Namun Malik berkata, dia mendapat nasihat terus daripada Anwar Ibrahim dalam kebanyakan urusan berkaitan hal ehwal Islam di Pulau Pinang, bukannya daripada Lim Guan Eng yang merupakan Ketua Menteri.

Dari satu sudut, kenyataan Exco PKR itu membuktikan bahawa Rejim DAPigs yang dipimpin oleh Lim Guan Eng tidak mempedulikan lansung sebarang urusan berkaitan dengan hal ehwal Islam di Pulau Pinang.

Sebaliknya, Rejim DAPigs itu hanya dilihat 'Berlepas Tangan' berhubung isu tersebut dan membiarkan 'Orang Luar' untuk mengambil tindakan. Itu membuktikan yang Rejim DAPigs ni tidak bertanggungjawab terhadap kedudukan umat Islam di Pulau Pinang!!!
Categories: , , ,

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping