Selasa, Mac 28, 2017

Heh! Nampak gayanya, bukan hanya rakyat biasa sahaja yang bangkit mempertikaikan mengenai isu beg plastik di Selangor ni. Tapi ada dikalangan ADUN DAPigs pun turut mempertikaikannya.

Seorang ADUN DAPigs Selangor hari ini membangkitkan soal ketelusan kutipan caj 20 sen bagi penggunaan beg plastik yang dikenakan terhadap rakyat menerusi Kempen Bebas Plastik dan Polisterina di negeri ini.

Wakil rakyat DAPigs itu berkata, caj sebanyak RM 20 sen yang dikenakan Rejim Pakatan Selangor pada ketika ini membangkitkan keraguan rakyat ekoran kaedah penyaluran hasil kutipan itu masih 'samar'.

Katanya, apa yang dibimbangkan adalah hasrat murni kerajaan negeri yang mahu memelihara alam sekitar serta memupuk kesedaran awam, akan diputar belit oleh pihak tertentu. 
"Soal ketelusan ini ada sedikit masalah, jadi saya mahu Exco atau kerajaan negeri kita kena kaji lebih mendalam.
"Kempen ini bagus, cuma penambahbaikan perlu dilakukan. Duit itu perlu dipulangkan kepada rakyat. Ini kerana kita peduli rakyat, bukan tindas rakyat," katanya ketika membahaskan titah ucapan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah.
Justeru dia mencadangkan agar satu tabung khas diwujudkan di setiap premis perniagaan yang melaksanakan kempen berkenaan, di mana hasil kutipannya akan disalurkan kepada setiap DUN.

Ia menimbulkan pelbagai reaksi daripada orang awam, dengan ramai daripadanya mempertikaikan pengurusan kutipan daripada caj 20 sen yang dikenakan terhadap setiap beg plastik.

Namun, bagi sesetengah pihak, cadangan yang dikemukakan oleh wakil DAPigs tu nampak sangat tak berapa cerdik. Bila tabung tu diwujudkan nanti, siapa pulak yang nak memantaunya?

Pokok pangkalnya, Si ADUN DAPigs tu sendiri keliru dengan tindakan yang dilakukan oleh Rejim Pakatan Selangor tu sendiri. Tapi kata nak mengamalkan Negeri Berkebajikan, beg plastik pun kena bayar, menda kejadahnya!!!

Nak cerita mudahnya begini je. Realitinya, Rejim Pakatan Selangor dibawah kepimpinan Si Menteri Besar Selangor tu sekarang ni cuba nak menjadi Selangor tu sebagai sebuah Konsortium. Itu pasal la semua benda habis dijual belaka. Dengan rakyat pun dia nak berniaga!!!
Categories: ,

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

SH mohon maaf kerana terpaksa me'moderate'kan ruangan komen ini kerana ada komen datang dari sumber yang tidak dapat dikenal pasti.

Komen la banyak mana yang korang nak komen. Bagi la pandangan korang mengenai isu yang dibangkitkan. Insya Allah SH akan approve semuanya. KECUALI yang jelas melanggar Akta SKMM.

Sekian, terima kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping