Ahad, Julai 09, 2017

Pemimpin DAPigs menggunakan platform media sosial untuk mengkritik kenyataan Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali berkenaan Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) di Selangor.
Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua berkongsi artikel itu di halaman Facebook yang disertai kenyataan itu: “ketawa atau menangis?”
Veteran DAP Lim Kit Siang juga berkongsi artikel yang sama di Twitter, menyebutnya “sangat mengejutkan” dan “tidak boleh diterima”.
Azmin berkata kepada pemberita pada Rabu yang Rejim Pakatan PR di Selangor masih lagi wujud berdasarkan kepada mandat yang diberikan rakyat daripada pilihan raya umum sebelumnya.

Kenyataan itu bagi mengulas laporan sebelum ini di mana para pemimpin PAN Selangor ingin mengetahui mengapa Azmin tidak membentuk sekretariat Pakatan Harapan (PH) negeri, tetapi sebaliknya bertegas meneruskan kerjasama dengan PAS.

Setiausaha Agung DAPigs dan Ketua Menteri Pulau Pinang berkata dia mahu memeriksa semua fakta sebelum membuat sebarang kenyataan sama ada kerajaan PR masih wujud di Selangor.

Bagaimanapun, Guan Eng tetap menyatakan bahawa di Pulau Pinang, Pakatan Rakyat sudah tidak lagi wujud dan Rejim DAPigs semasa hanya melibatkan wakil dari Pakatan Haprak.

Walaubagaimana pun, jurucakap Azmin, Ginie Lim memberitahu The Star bahawa Rejim Pakatan negeri itu dibawah PR masih wujud berdasarkan mandat dari Pilihan Raya Umum ke-13.
“Parti Amanah Negara adalah ahli gabungan politik PH. Tetapi dari segi pentadbiran negeri, hubungan kerja antara semua pihak yang diberi mandat dalam pilihan raya lepas masih kekal,” katanya sambil menambah ia adalah apa yang Azmin cuba jelaskan semasa beliau membuat kenyataan itu.
Pakatan politik PR yang sebelum ini terdiri daripada gabungan DAPigs, PAS dan PKR, tetapi ianya telah dibubarkan pada Julai 2015 berikutan putusnya hubungan antara PAS dan DAP.

Majlis Syura PAS juga memutuskan hubungan politik dengan PKR, tetapi di Selangor kedua-dua parti itu masih mengekalkan hubungan untuk membolehkan tiga Adun PAS terus menjadi ahli eksekutif sehingga pilihan raya akan datang.
Categories: ,

1 ulasan:

  1. pastikan Pan menemui ajalnya di Selangor atau di mana sahaja.

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping