Isnin, Julai 10, 2017

Heh! Tak heran la kenapa sebelum ini ramai yang anggap Si Budak Saddiq ni hanya seorang Budak Hingusan yang masih mentah. Rupanya, otak Si Budak Saddiq ni letak di Kepala Lutut dia.

Di dalam statusnya dilaman sosial Twitter, Si Budak Saddiq tu telah membuat kenyataan kononnya semasa Tun Mahathir bersara, Malaysia berada pada kedudukan Indeks Rasuah ke - 37.

Namun katanya, pada ketika zaman YAB Perdana Menteri hari ini, kedudukan itu menjunam ke tempat 55 dalam senarai yang telah disiarkan oleh Transparency International.

Bagi Si Budak Saddiq tu, kedudukan TI ini lebih banyak nombor pada skalanya lagi teruk. Sedangkan kedudukan skala pada kedudukan 55 lebih baik daripada skala kedudukan nombor 37.

Bahkan perkara itu dinyatakan melalui laman portal Transparency International yang jelas menyatakan bahawa lagi besar angkanya, maka makin kurang berlakunya rasuah di Negara tersebut.
Over two-thirds of the 176 countries and territories in this year's index fall below the midpoint of our scale of 0 (highly corrupt) to 100 (very clean). 
(Lebih dua pertiga dari 176 Negara dan Wilayah tahun ini jatuh dibawah garisan tengah pada skala 0 (Paling Tinggi) ke 100 (Paling Bersih).) - seterusnya...
Dalam erti kata mudahnya, Negara yang bermula dari nombor satu (1) merupakan Negara yang paling banyak berlaku kes rasuah dikalangan perkhidmatan awam berbanding 176 Negara lain.

Pada ketika ini, Denmark dan New Zealand berkongsi tangga pertama dalam Indeks Rasuah paling tinggi didunia dan kemudian diikuti Finland (3), Sweden (4), Switzerland (5) dan Norway (6).

Manakala Negara jiran Malaysia, Singapura menduduki tangga ke - 7 dalam senarai Indeks Rasuah yang dicatatkan oleh Transparency International itu. Maknanya, Negara yang dibanggakan sangat oleh DAPigs tu rupanya 'Top Ten List' dalam kes rasuah di dunia!!!
Categories:

3 ulasan:

  1. harap dibuat pembetulan...pengiraan indeks rasuah tu dikira dari paling kurang rasuah -1 hingga ke paling kuat rasuah -176.....erti kata lain Denmark di no.1 paling kurang rasuah dan negara no.176 lah yang paling teruk....malaysia di nombor 55 tidak kurang hebat dan tidak kurang teruk....yang kita nampak sekarang SPRM dan kerajaan memerangi rasuah secara besar-besaran....harap pada masa akan datang kedudukan Malaysia akan bertambah baik..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

      Padam
  2. Budak hingusan lgi..

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping