Jumaat, Julai 21, 2017

Isu penipuan pemilihan CEC DAPigs 2012 mula diperkatakan pada 1 Julai 2013 apabila tersebar satu risalah bertajuk ‘Laporan Ekuiti (Penipuan Pemilihan CEC)’ tulisan Father Augustus Chen.

Ketua Menteri Pulau Pinang dan Setiausaha Agung DAPigs Lim Guan Eng dan bapanya, penasihat parti Lim Kit Siang, dituduh sebagai dalang memanipulasi undi Jawatankuasa CEC itu.

Penulis juga turut menuduh keluarga Lim telah memanipulasi taburan undi semasa pemilihan parti 2012 pada 15 Disember untuk memastikan kroni mereka yang dipilih dalam CEC.

Father Augustus Chen juga mendakwa Ahli Parlimen Petaling Jaya Utara Tony Pua Kiam Wee dan Ahli Parlimen Seremban, Anthony Loke Siew Fook ditugaskan untuk menjalankan tugas-tugas kotor dalam memanipulasikan undi itu.

Apabila keputusan pilihan raya diumumkan pada pukul 8.30 malam, kira-kira tiga setengah jam lewat seperti yang dijadualkan, Vincent Wu Him Ven menerima 1,202 undi untuk mendapat kedudukan kelima daripada 20 CEC dipilih. Ahli Parlimen Bukit Bendera Zairil Khir Johari menduduki tempat ke-39 dengan hanya 305 undi.

Tetapi berikutan hasil yang disemak sebulan kemudian, Zairil tiba-tiba menerima 803 undi untuk melonjak ke kedudukan ke-20, manakala Vincent Wu diturunkan ke tempat ke-26 dengan hanya 669 undi.

DAPigs mendakwa kesalahan teknikal dalam Excel yang menyebabkan kesilapan perolehan undi. Penulis menolak gangguan teknikal dan menyalahkan manipulasi undi untuk melindungi kepentingan politik keluarga Lim.

Penulis berkata hampir 1,300 perwakilan tidak menerima notis mesyuarat manakala 547 lagi yang tidak sah, terutamanya dari Pulau Pinang, telah mengundi dalam pemilihan itu. Malah mereka telah mengeluarkan notis kurang daripada 10 hari sebelum kongres itu.

Menurut penulis, keluarga Lim telah merancang untuk mengadakan pemilihan untuk menghalang kebangkitan pemimpin parti yang terkenal, iaitu “lima harimau” iaitu ketua DAPigs Pulau Pinang Chow Kon Yeow, sepupu DAPigs Perak Ngeh Koo Ham dan Ngah Kor Ming, ketua Johor Dr Boo Cheng Hau dan pendokong Selangor Teng Chang Khim.

Penulis mendakwa Kit Siang, 72, menyedari bahawa ini boleh menjadi penggal terakhirnya sebagai Ahli Parlimen, justeru itu beliau merancang untuk memastikan laluan selamat untuk anaknya untuk menerajui parti itu dalam kedudukan yang kuat.

Kit Siang amat marah dengan penerbitan risalah yang telah disiarkan di Utusan Malaysia. Namun, Kit Siang tidak menjawab isu-isu penyelewengan yang dibangkitkan dalam risalah itu, sebaliknya memfokuskan kepada penulisnya, Father Augustus Chen.
Categories: ,

1 ulasan:

  1. Dah memang jadi darah daging mereka menipu sepanjang masa... semua nak menipu dan semua kena tipu oleh DAP...

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping