Sabtu, Julai 29, 2017

Demi mengatasi masalah kesukaran bakal pembeli dalam kalangan rakyat mendapatkan pinjaman bank bagi membeli rumah ekoran ‘disposable income’ bulanan tidak mencukupi untuk membuat bayaran balik pinjaman berkenaan;

Kerajaan Negeri pimpinan Menteri Besar Dato’ Sri DiRaja Adnan Yaakob, membuat keputusan untuk mengguna-pakai kaedah ‘rent-to-buy’ atau sewa untuk beli bagi unit-unit rumah di bawah projek Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) Pahangnya.

Ini sepertimana Dato’ Sri DiRaja Adnan katakan pada persidangan media sempena majlis tiga (3) dalam satu (1) - Penyerahan Kunci PR1MA Pahang, Penyampaian Notis 5A dan pemberian bantuan saguhati menunaikan haji petang Rabu, 26 Julai di sini.

Sambil menyatakan syukur atas kejayaan pembinaan rumah-rumah di bawah PR1MA Pahang setakat ini, katanya, “… sekali lagi masalahnya, mereka (bakal pembeli) sukar mendapatkan pinjaman bank.
“Tapi, baru-baru ini di (Pulau) Tioman, YB Menteri Kerajaan Tempatan dan Kesjeahteraan Bandar, Tan Sri Noh Omar telahpun memulakan satu skim, ‘rent-to-buy’, sewa untuk beli.
“Kita akan cuba dalam setahun-dua, penyewa kalau dia bayar sewa tanpa henti, dengan rekod yang baik: kita akan terus jual kepada dia, rumah itu akan diberi kepada dia,” kata Dato’ Sri DiRaja Adnan.
“Dan Menteri beritahu, mungkin ini boleh disebarkan ke seluruh negara. Saya berharap, ianya dapat disebarkan ke seluruh negara.
“Kalau tidak agak sukar, mereka yang tidak ada ‘disposable income’ yang cukup untuk nak bayar ‘instalment’ (ansuran pinjaman) rumah, dianya tidak dapat pinjaman bank; tidak dapat membeli rumah,” katanya lagi.
Mengenai PR1MA Pahang katanya, asal sasaran bagi membina 15,000 unit rumah berkenaan – rumah berkembar, RM150,000 seunit; dalam tempoh lima (5) tahun antara pertengahan tahun 2013 dan 2018, telahpun melampaui sasaran.

Menurut maklumat yang disediakan oleh Bahagian Perumahan, Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri, daripada 106 projek serta kira-kira 35,000 unit rumah PR1MA Pahang sepertimana Dato’ Sri DiRaja Adnan sebut;

Lima (5) projek atau kira-kira 1,504 unit telahpun siap dengan memperolehi Sijil Penyiapan dan Pematuhan (CCC) yang termasuk 200 unit di PR1MA Pahang Bukit Lada ini, seterusnya berjaya diserahkan kunci kepada para pembeli.
Categories: ,

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping