Khamis, Julai 20, 2017

Heh! Susah juga orang yang kurang kasih sayang ni. Mudah sangat Si Nurul Izzah ni meroyan tak tentu arah macam orang disampuk Setan. Baru cerita pasal kemudahan awam je kot.

Menerusi kenyataannya sebelum ini, Si Nurul Izzah tu mendakwa kos MRT SBK adalah 2.5 kali ganda lebih mahal daripada projek di Korea Selatan yang turut mempunyai jajaran bertingkat dan laluan bawah tanah.

Walaubagaimanapun, Si Nurul Izzah itu telah dengan sengaja mengecualikan fakta bahawa laluan MRT SBK sepanjang 51 kilometer berbanding laluan di Seoul Line 9 hanyalah 27 kilometer.

Laporan media Korea Selatan, The Hankyoreh menjelaskan, pemilikan konsesi Seoul Line 9 terbahagi kepada Macquarie Korea Infrastructure Fund (MKIF), Hyundai Rotem, Hyundai Construction dan POSCO ICT.

Di dalam perjanjian berkenaan, kerajaan Korea Selatan memberi komitmen untuk memastikan syarikat konsesi meraih keuntungan minimum tahunan (MRGs) atau ianya akan diganti sendiri oleh kerajaan.
“MKIF melabur US595 juta (RM1.95 bilion nilai 2013) daripada US3.2 bilion (RM10.496 bilion) jumlah keseluruhan pembinaan Line 9. Hanya kerana sistem MRG memberi jaminan kadar pulangan tertentu walaupun jumlah penumpang dijangka rendah,” lapor media berkenaan.
MRT Seoul Line 9 menjalin kerjasama Hyundai juga memberi kelebihan kepada Korea Selatan ekoran keretapi yang digunakan adalah model syarikat berkenaan – tiada kos import.

Sementara MRT SBK menggunakan 58 set keretapi Siemens Inspiro daripada Siemens Trasportation System dari Jerman, Seoul Line 9 hanya menggunakan 36 set tren 9000-series keluaran Hyundai.

Dalam erti kata mudahnya, pembinaan MRT di Korea Selatan tu ditanggung sepenuhnya oleh syarikat konsesi dan membuatkan pihak Kerajaan tak mengeluarkan perbelanjaan yang besar.

Benda macam tu tak nak pulak Si Nurul Izzah tu jelaskan kepada rakyat. Sama ada dia tak tau mengenai perkara tersebut atau memang sengaja nak MENIPU rakyat, tak pasti la pulak. Tapi apa yang pasti, Si Nurul Izzah ni memang suka tayang kemaluan dia sendiri!!!
Categories: ,

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

SH mohon maaf kerana terpaksa me'moderate'kan ruangan komen ini kerana ada komen datang dari sumber yang tidak dapat dikenal pasti.

Komen la banyak mana yang korang nak komen. Bagi la pandangan korang mengenai isu yang dibangkitkan. Insya Allah SH akan approve semuanya. KECUALI yang jelas melanggar Akta SKMM.

Sekian, terima kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping