Khamis, November 23, 2017

Teresa Kok pernah pertikai nama jalan dalam tulisan Jawi.
Sekarang ADUN DAPigs Bilut nak nama jalan ditulis dalam bahasa Cina pulak???
ADUN DAPigs Bilut, Chow Yu Hui hari ini tampil membuat cadangan yang tak masuk akal sewaktu perbahasan sidang DUN Pahang dengan meminta agar nama jalan di Bentong ditulis dalam bahasa Cina.

Dari satu sudut, tak salah dia nak letak bahasa Cina tu pada papan tanda tersebut. Tapi apa yang jelas, tindakan yang dilakukan itu secara tidak lansung membuktikan dasar Chauvinist DAPigs.

Sedangkan diatas pentas Politik, sibuk pulak pemimpin DAPigs mendakwa kononnya diorang nak memperjuangkan semua kaum. Jadi, kenapa hanya tulisan Cina je yang diperjuangkan?

Pokok pangkalnya, tak tahu la sama ada ADUN DAPigs ni faham atau pun tidak tugas sebagai seorang ADUN. Kalau setakat minta tukar papan tanda jalan, baik tak payah jadi ADUN.
Sepatutnya, sidang DUN itu menjadi tempat dimana semua wakil rakyat membangkitkan isu - isu yang ada kaitan dengan rakyat dikawasannya. Bukan untuk kepentingan Politik parti dia semat - mata.

Lagi pun, bahasa rasmi Malaysia adalah bahasa Malaysia. Jadi sudah pasti nama jalan juga akan ditulis dalam bahasa Malaysia. Lagipun sejak bila pulak rakyat Bentong peduli soal nama jalan?

Malah kalau ditanya kepada masyarakat Cina di Bentong tu pun, mereka sendiri tak kenal siapa dia Loke Yew tu. Jadi apa kepentingan nama jalan itu sehingga nak letak dalam tulisan Cina?

Dan yang pastinya, penduduk di Bentong tu pun bukan majoritinya Cina. Sebaliknya, ramai lagi bangsa lain yang duduk di Bentong tu. Kenapa tidak semua bahasa dari bangsa itu diletak menjadi tulisan pada papan tanda jalan?

Kalau nak cerita soal sejarah, Bentong dibuka oleh orang Melayu, bukannya orang Cina. Cina hanya datang selepas wujud lombong bijih timah. Orang Melayu keturunan Minang, Rawa dan Kerinchi yang sampai dan teroka Bentong ini sebenarnya!!!
Categories: ,

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping