Khamis, November 09, 2017

Tindakan Rejim Pakatan Selangor tidak mengisytiharkan peruntukan kira-kira RM2.9 bilion peruntukan Sistem Maklumat Rekod Jalan Raya (Marris) dari Kerajaan Pusat menimbulkan tanda tanya.

Persoalan tersebut ditimbulkan ADUN Batang Kali, Datuk Mat Nadzari Ahmad Dahlan yang menuntut penjelasan berhubung peruntukan sejak enam tahun lalu untuk menyelenggara 16,679 kilometer jalan negeri Selangor.
“Kegagalan kerajaan negeri mengisytiharkan penerimaan serta mengemukakan anggaran perbelanjaan peruntukan Marris dalam belanjawan negeri mengundang banyak kekeliruan.
“Apakah kerajaan negeri secara sengaja tidak merekodkan maklumat mengenai peruntukan Marris kerana membelanjakannya untuk tujuan lain?
“Jika demikian, kerajaan negeri jelas melanggar Perkara 97 Perlembagaan Persekutuan membabitkan bidang kuasa serta tanggungjawab di bawah Kumpulan Wang Disatukan,” ujarnya kepada pemberita di lobi Dewan Undangan Negeri (DUN), semalam.
Ujarnya, semua perbelanjaan peruntukan Marris itu perlu dibentangkan dalam sidang DUN, namun junlah perbelanjaan peruntukan Marris dari 2012 hingga 2017 tidak direkodkan.
“Saya gesa Menteri Besar untuk menjelaskan samaada peruntukan Marris telah disalahgunakan. Kami bimbang jika ada penyalahgunaan, ianya akan semakin berleluasa sekiranya tidak ditangani,” katanya lagi.
Mat Nadzari yang juga Penyelaras ADUN-ADUN BN Selangor menambah, berdasarkan rekod daripada Kementerian Kewangan, kerajaan negeri menerima RM416,971,395 peruntukan Marris daripada Kerajaan Persekutuan pada 2012 diikuti RM498,033,994 (2013), RM523,486,773 (2014), RM468,774,527 (2015), RM496,900,998 (2016) dan RM546,591,098 (2017).
Untuk rekod, dana yang sepatutnya digunakan untuk menyelenggara jalan raya pernah digunakan untuk memperbaiki kemudahan pangsapuri kos rendah di Selangor. Perkara tersebut pernah diakui oleh Exco sebelum ini.
Categories: ,

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping