Rabu, Disember 06, 2017

Hancur harapan Wan Azizah untuk menjadi calon Timbalan Perdana Menteri apabila dia dan dua lagi pemimpin Pakatan Haprak tu diarahkan oleh pihak mahkamah untuk membayar denda.

Perintah mahkamah itu dikeluarkan sebagai ganti rugi berjumlah RM2 juta kepada Felda dan anak syarikatnya berhubung penerbitan artikel yang mempunyai unsur fitnah 7 tahun lepas.

Wan Azizah dan dua orang lagi defendan perlu membayar ganti rugi RM2 juta selepas mahkamah membenarkan rayuan Felda dan Felda Global Ventures Holdings Sdn Bhd (FGVH) selaku perayu terhadap ganti rugi RM70,000 yang diputuskan oleh Timbalan Pendaftar Mahkamah Tinggi pada 13 Februari lalu.

Dalam penghakiman lisannya, Hakim Datuk Su Geok Yiam berkata, mahkamah bersetuju dengan hujahan peguam Datuk Mohd Hafarizam Harun, mewakili Felda bahawa ganti rugi RM70,000 dan kos RM10,000 yang diberikan kepada perayu sebelum ini terlampau rendah dan sepatutnya dinaikkan.

Beliau berkata timbalan pendaftar mengeluarkan perintah terhadap ganti rugi itu sebelum ini gagal menilai artikel bertajuk “Felda Bankrap” dan artikel berserta gambar bertajuk ”Kontroversi” dan ”Bina Bangunan RM662 Juta Hanya Libatkan 3 Individu” menyebabkan perayu mengalami kerugian kewangan dan saham Felda turut mengalami kemerosotan.

Katanya, mahkamah juga berpendapat jika jumlah itu tidak diketepikan dan digantikan dengan jumlah ganti rugi sewajarnya, ia boleh menyebabkan semua pihak memandang remeh kepada kes fitnah dilemparkan terhadap badan berkanun.
“Ia menyebabkan mereka rasa mereka boleh melakukan perkara yang sama (memfitnah) ke atas badan berkanun dan terlepas begitu sahaja dengan hanya membayar jumlah ganti rugi yang rendah. Ini memberikan mesej salah kepada masyarakat di luar sana.
“Oleh itu, ia memerlukan langkah perundangan sewajarnya kepada peneroka Felda. Saya dengan ini melaksanakan kuasa budi bicara yang ada pada saya untuk membenarkan rayuan ini dan mengetepikan jumlah ganti rugi yang diberikan kepada perayu sebelum ini,” katanya yang turut memerintahkan kesemua responden membayar kos RM25,000 kepada perayu.
Pada 17 Oktober 2014, Mahkamah Tinggi membenarkan saman Felda dan anak syarikatnya Felda Global Ventures Holdings Sdn Bhd selaku plaintif terhadap ketiga-tiga defendan berhubung penerbitan 2 artikel fitnah dalam akhbar PKR ”Suara Keadilan”.

Pada 16 Ogos 2010, Felda dan anak syarikatnya memfailkan saman RM200 juta terhadap ketiga-tiga defendan atas dakwaan menyiarkan 2 artikel memfitnah Felda dalam Suara Keadilan.

Felda mendakwa artikel itu, masing-masing disiarkan pada 22 dan 29 Jun 2010 bertajuk ”Felda Bankrap” dan artikel berserta gambar bertajuk ”Kontroversi” dan ”Bina Bangunan RM662 Juta Hanya Libatkan 3 Individu” menjejaskan imej mereka.

Pada 30 September 2014, bekas editor ”Suara Keadilan”, Dzulkarnain Taib, yang merupakan seorang daripada defendan, mengakui bahawa artikel itu adalah palsu dan sengaja diterbitkan oleh ”Suara Keadilan” untuk menjejaskan reputasi Felda.
Categories: ,

2 ulasan:

  1. PG sudah melunaikan dendanya yg hampir 1juta..kini giliran si nenek kipas pula..rasa2 tak ada masaalah..kan sumber banyak..nak minta derma pun boleh..

    BalasPadam
  2. Laa.. Maknanya selama ni mrk ni menipu je la keja nya.. Adoii

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping