Isnin, Januari 08, 2018

Bekas ketua pembangkang, Si Ketua Penipu itu dikatakan akan dibebaskan pada 8 Jun ini, kata Ketua Pengarah Penjara, Datuk Seri Zulkifli Omar.

Beliau berkata, pada 10 Februari 2015 Mahkamah Persekutuan Putrajaya mengekalkan sabitan bersalah Anwar dan menjatuhkan hukuman 5 tahun penjara mulai tarikh sama.

Jelasnya, sehubungan itu berdasarkan pengiraan hukuman, tarikh pembebasan Anwar adalah pada Ahad, 10 Jun 2018.
“Bagaimanapun Peraturan 28 Peraturan-Peraturan Penjara 2000 juga menjelaskan bahawa jika pembebasan seseorang banduan jatuh pada hari kelepasan mingguan atau hari kelepasan am, banduan hendaklah dibebaskan pada hari sebelumnya.
“Oleh kerana 10 Jun adalah Ahad dan 9 Jun adalah Sabtu, jadi Anwar boleh dibebaskan pada 8 Jun iaitu pada Jumaat,” katanya dalam satu kenyataan pada Ahad.
Zulkifli berkata, pengiraan tempoh hukuman yang perlu dijalani dan tarikh pembebasan Anwar dibuat Jabatan Penjara berasaskan ketetapan Seksyen 44, Akta Penjara 1995 serta Peraturan 43(1)(a) Peraturan-Peraturan Penjara 2000.

Beliau menambah, akta dan peraturan tersebut memberikan 1/3 remitan daripada hukuman kepada mana-mana banduan yang menjalani hukuman melebihi satu bulan.

Sehingga tarikh kenyataan ini dikeluarkan, Zulkifli berkata, Jabatan Penjara dan Penjara Sungai Buloh tidak menerima apa-apa waran atau perintah dari mana-mana pihak berkuasa yang kompeten yang mengarahkan hukuman terhadap Si Ketua Penipu itu dipinda.
“Tarikh pembebasan Anwar pada 8 Jun juga tiada sebarang kaitan dengan pelaksanaan Sistem Parol atau apa-apa perintah dari Lembaga Pengampunan,” ujarnya.
Pada Sabtu, isteri kepada Si Ketua Penipu itu yang juga merupakan Presiden Pakatan memaklumkan bahawa suaminya bakal dibebaskan daripada penjara pada 11 Jun ini.

Si Ketua Penipu itu kini sedang menjalani hukuman penjara di Penjara Sungai Buloh setelah Mahkamah Persekutuan, pada 10 Februari 2015, mengekalkan sabitan dan hukuman yang dikenakan terhadapnya oleh Mahkamah Rayuan pada 7 Mac 2014.
Categories: ,

2 ulasan:

  1. Manusia MERANCANG, ALLAH yang membuat keputusan.
    WHY U WORRY SO MUCH, ah............????????

    BalasPadam
  2. Mengapa anda memeningkan kepala memikirkan perkara di luar kuasa anda......?????
    Bukankah MANUSIA CUMA MERANCANG tapi segala keputusan ALLAH YANG TETAPKAN. Yang penting sekarang, hapuskan KLEPTKRASI yang bermaharajalela sekarang. Sesudah itu, bialarlah ALLAH yang mennetukan nasib kita.
    Allah maha mengaetahu dan ALLAH mahal ADAIL.
    ALLAH takkan menghampakan doa kita.
    Hidup Tun!

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping