Selasa, September 26, 2017

Sebagai parti Ternakan DAPigs, sudah pasti mereka akan berusaha bertungkus lumus bagi memastikan 'Abang Besar' dalam Pakatan Haprak ni menang di Kelantan dalam PRU akan datang.

Sekaligus, kemenangan DAPigs itu dapat membuktikan bahawa parti itu diterima oleh rakyat di Negeri Kelantan dan ianya bakal memberi tamparan hebat buat Rejim PAS yang ada hari ini.

Dalam erti kata mudahnya, alasan DAPigs ni nak bertanding di Kelantan bukan sebab nak memperjuangkan hak rakyat. Sebaliknya, agenda mereka nak memalukan orang Melayu dalam PAS.

Pemimpin DAPigs Kelantan, Chua Chin Hui berkata, pimpinan tertinggi parti itu memohon diberi peluang bertanding di dua kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) iaitu di Galas dan Kota Lama.
"Ya betul, kali terakhir kita bertanding di Kelantan pada 1986. Ketika itu kita bersendirian dan tewas, belum ada kerjasama dengan parti lain seperti sekarang.
"Dulu, DUN Kota Lama dikenali sebagai DUN Padang Garong. Ia merupakan kerusi tradisi kita," katanya kepada Malaysiakini, hari ini.
Terdahulu, laman portal Merosakkini itu juga turut memetik sumber dalaman Pakatan Haprak Kelantan yang mendakwa DAPigs akan meletakkan calon mereka di kedua - dua kerusi tersebut.
"DAP akan tampilkan calon daripada wakil Orang Asli bagi DUN Galas. Ini salah satu pendekatan baru untuk memberi peluang kepada Orang Asli berada dalam kerajaan jika kita berjaya menawan Kelantan," kata sumber itu lagi.
Sementara itu, Timbalan Pengerusi Pakatan Kelantan mengakui wujudnya permintaan daripadanya parti "Abang Besar" Pakatan itu untuk bertanding dalam PRU akan datang di negeri tersebut.
Kota Lama adalah kawasan DUN yang mempunyai pengundi Cina paling ramai, iaitu satu per tiga daripada kira-kira 30,000 pengundi. Ia juga satu-satunya kerusi yang ditandingi MCA pada PRU ke-12 dan ke-13.

Walaubagaimana pun, berhubung soal pembahagian kerusi Parlimen di negeri itu, Timbalan Pengerusi Pakatan Kelantan berkata rundingan diantara empat parti Haprak dalam Pakatan itu belum selesai.
Categories: , ,

2 ulasan:

  1. Nampak jelas pan nak lawan pas bukan lawan umno. Patutlah banyak dedak dap bagi.

    BalasPadam
  2. kenapa nak bagi DAP? PAN kan kuat kat kelantan, terutama dikalangan org asli...

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping