Sabtu, Oktober 26, 2013


Heh! Apa nak heran dengan puak - puak Pakatan Haramjadah ni kan. Diorang ini sememangnya tak de kerja lain yang nak dibuat melainkan hanya nak menipu rakyat.

Ternyata, isu berkaitan dengan GST ni memang sengaja nak diputar belitkan supaya rakyat sendiri terkeliru dengan perkara tersebut. 

Diorang bukan nak menjelaskan mengenai GST tu. Tapi hanya sekadar nak menserabutkan lagi kepala rakyat bila bercerita bab GST ni.

Hakikatnya, GST yang diumumkan oleh Kerajaan semalam menyaksikan pemansuhan DUA CUKAI yang dikenakan kepada pengeluar sebelum ini.

Jika sebelum ini, pengeluar perlu membayar DUA CUKAI kepada pihak Kerajaan. Satu Cukai Jualan dan satu lagi Cukai Perkhidmatan.

Dengan adanya GST, maka keDUA-DUA CUKAI tersebut dimansuhkan dan digantikan dengan SATU CUKAI sahaja kepada PENGELUAR Barangan.

Ambik contoh mudah. Dulu, nak jual satu paket Maggi, Pengeluar perlu bayar DUA CUKAI iaitu Cukai Jualan dan Cukai Perkhidmatan. 

Tapi sekarang, Pengeluar hanya kena bayar SATU cukai sahaja iaitu GST. Kalau dulu, cukai jualan dan cukai perkhidmatan ni dikenakan pada kadar 6 peratus setiap satu.

Maknanya, PENGELUAR kena bayar sebanyak 12 peratus cukai kepada pihak Kerajaan. Sekarang, PENGELUAR kena bayar hanya 6 peratus sahaja.

Langkah tersebut mampu menyekat PENGELUAR agar tidak mengenakan caj yang lebih kepada pembeli. Maknanya, pembeli tak perlu bayar kadar tambahan dari PENGELUAR.

Pemborong dan peruncit pun tak boleh nak naikkan harga barang sesuka hati sebab hanya PENGELUAR sahaja yang dikenakan cukai GST ni.

Itu pemahaman ringkas mengenai GST yang sengaja diputar belitkan oleh puak - puak Pakatan Haramjadah ni untuk mengelirukan rakyat.

Apa yang pasti, GST ni sebenarnya tidak membawa keuntungan lebih kepada pemain - pemain utama yang memonopolikan pengeluaran di Malaysia.

Nak pulak mereka yang berada dikalangan puak - puak DAPigs tu. Maka sebab itulah mereka marah dan membantah perlaksanaan GST ni. Sebab diorang yang paling rugi.

Itu pasal la diorang beria - ia sangat nak menolak GST ni. Yang sedihnya, pengikut - pengikut dari kalangan orang Melayu tu jugak yang dipergunakan oleh DAPigs.

Nampak sangat la lemahnya Melayu dikalangan puak - puak Pakatan Haramjadah ni. Sanggup menjual maruah diri sendiri untuk kekayaan puak - puak DAPigs.

Itu pun pihak Kerajaan masih lagi baik hati terhadap diorang. Ada jugak la keuntungan yang dapat diorang perolehi. Tak banyak. Sikit pun jadi la. Kira dah baik sangat dah tu.

Kalau nak tau mengenai keterangan lanjut pasal GST ni, boleh la baca Q & A yang dibuat oleh Awani dilaman rasmi mereka. (Klik Sini) Jangan ikut apa yang Pakatan Haramjadah tu kata!!! Dah nama pun Pakatan Penipu Rakyat!!!
Categories: , , ,

8 ulasan:

  1. Hang tau ke apa yg hang tulis? Macam mana mekanisma GST? Dulu pengguna tiada cukai yg dikenakan, sekarang akan ada 6%. 2 cukai pengeluar bayar? Di Malaysia? Pii..h da..Nanti pasti akan ada cukai tambahan 6%. Siapa yg akan bayar? Hang le, mangkuk!

    BalasPadam
  2. GST – Apa jaminan barang akan turun harga kalau harga RM100 bila dah GST jadi RM90, tapi kos kilang dah naik 6% sebab Eletrik/Air kena GST, Jadi dia naikkan harga jual RM95.40, bila sampai kedai RM95.40 dia pun kena GST Eletrik/Air jadi dia naikkan harga barang ke RM100, jadi dia jual + GST = RM106.00, jadi dah jadi lagi mahal.

    Bila balik Rumah kena GST kat Eletrik dan Air, ada penambahan 6%, kalau siapa yang guna lebih dari 200 Unit = RM 43.60, lebih 1 unit jadi RM 43.93 + 2.6358(GST) = RM 46.5658

    MANA ADA JIMAT

    BalasPadam
  3. Tanpa Nama 8:54 - Lain kali, kalau hang pi beli barang kat Giant ka, Tesco ka, baca la bil hang tu... dalam tu ada cukai yang dikenakan... paling mudah, hang beli ayam kat KFC... pun ada jugak depa caj cukai... cuma hang ja yang tak ambik tau sebab mata hang dah buta dek penipuan Pakatan Haramjadah kesayangan hang tu....

    BalasPadam
  4. Bangang punya tuan punya blog, Kalau GST ni manafaat pada rakyat , kenapa tak dibentangka sebelum pilihanraya, kenapa selepas P/raya baru nak laksana. X payah jadi penganalisa ekonomi lah. Kamu layaj Jadi cai umno sj

    BalasPadam
  5. Tanpa Nama 10:33 - Kalau macam tu, semua orang jangan bercerita la pasal GST. Kalau tidak tentu kamu akan kata semua orang juga cai UMNO. Tak gitu?

    BalasPadam
  6. Biasalah bro, hamba yg x tahu bershukur. Depa ni nak semuanya nak free cukai x mau bayar. Konon dah cukup arif nga gst, komen yg b,bukan takapa cerita b,byk hasut sana hasut sini jgn kena akta hasutan sudah

    BalasPadam
  7. Orang UMNO mmg muda ditipu olen Najib. dulu kata BRIM nak bagi 1200, skrg 650. Tak ke bodoh namanya.

    BalasPadam
  8. Kn najib kata berperingkat peringkat. Kali ini 600. Th depan 800 dan seyerusnya..bab duit kan main berkira semuanya free...

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping