Ahad, November 15, 2015

Adakah Yayasan Pembangunan Ekonomi Islam Malaysia tu libas duit 'Anak Yatim'? Itu persoalan yang dibangkitkan oleh pihak tertentu berkaitan dengan Yayasan tersebut sebelum ini.

Tapi, jauh mana mereka tahu mengenai kewujudan YaPEIM tu sebenarnya? Adakah benar yayasan itu hanya ditubuhkan bagi menguruskan duit bantuan kepada Anak Yatim dan orang Miskin semata - mata? Meh kita baca sikit fungsi YaPEIM ni:
Menangani Persoalan Masyarakat secara Realistik, Bersepadu, Strategik dan Profesional melalui Usaha Meningkatkan Taraf Sosioekonomi, Mengukuhkan Tradisi Keilmuan, Memantapkan Kebajikan Ummah dan Membangunkan Institusi Islam demi Kepentingan Pembangunan Ummah.


Memperkukuhkan Asas Kekuatan YaPEIM melalui Usaha Memantapkan Pengurusan secara Menyeluruh meliputi Aspek Pengurusan Kewangan dan Pelaburan serta Pentadbiran secara Umum.
Selain itu, YaPEIM juga turut menyediakan sistem Pajak Gadai Islam berdasarkan kepada sistem Ar-Rahnu dengan kerjasama bank tempatan seperti Bank Islam dan Koperasi YaPEIM.
1. Menyediakan kemudahan mikro kredit secara mudah, cepat dan amanah kepada masyarakat terutamanya golongan yang berpendapatan rendah untuk kegunaan sebagai modal perniagaan secara kecil- kecilan dan lain-lain aktiviti yang produktif bagi membangun sosioekonomi ummah. 
2. Sebagai alternatif kepada masyarakat untuk memenuhi keperluan tunai melalui transaksi gadaian yang berlandaskan hukum syarak. - rujuk risalah, disini.
Maknanya, YaPEIM ni ditubuhkan bukan hanya sekadar untuk mengutip duit derma dari rakyat seperti yang didakwa oleh sesetengah pihak yang tidak bertanggungjawab. Sebaliknya, diorang ada jugak meniaga.

Dalam erti kata lainnya, YaPEIM ni bukan la sekadar berfungsi mengutip duit Anak Yatim je. Tapi diorang pun ada jugak buat benda lain bagi menjana pembangunan sosioekonomi umat Islam.

Jadi tak salah jika kita kata, pihak yang mendakwa YaPEIM hanya sekadar berfungsi mengutip duit Anak Yatim itu mempunyai agenda tersembunyi untuk menjahanamkan institusi Pembangunan Ekonomi umat Islam di Malaysia ni!!!
Categories:

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

SH mohon maaf kerana terpaksa me'moderate'kan ruangan komen ini kerana ada komen datang dari sumber yang tidak dapat dikenal pasti.

Komen la banyak mana yang korang nak komen. Bagi la pandangan korang mengenai isu yang dibangkitkan. Insya Allah SH akan approve semuanya. KECUALI yang jelas melanggar Akta SKMM.

Sekian, terima kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping