Selasa, Februari 16, 2016

Heh! Kelakar betul tengok gelagat anak - anak muda yang membanggakan diri diorang ada Ijazah bila tersindir dengan kenyataan yang dibuat oleh Timbalan Perdana Menteri semalam.

Nampak sangat yang diorang ni 'Cerdik' tapi 'Tak Bijak'. Kalau kita kata diorang ni BODOH kang, diorang kata diorang ada Ijazah. Tapi nak memahami intipati kenyataan TPM tu pun susah.

Diorang ada ijazah, ada kaitan ke dengan kerja 3D yang disebut oleh TPM semalam? Kiranya bagi diorang, kalau ada Ijazah, maka diorang tak perlu kerja susah dan buat kerja berat.

Bagi diorang, dengan memiliki segulung ijazah, maka diorang selayaknya mendapat kerja yang bagus, duduk dalam pejabat aircond dan boleh goyang kaki sambil terima gaji yang lumayan.

Maka sebab itulah diorang tersindir dengan kenyataan yang dibuat oleh Timbalan Perdana Menteri yang mencabar golongan Belia buat kerja 'Rencam' yang digelarkan sebagai 3D semalam.

Sebagai membalas kenyataan yang dibuat oleh TPM, anak - anak muda yang dikatakan mempunyai Ijazah ni kata, Ijazah yang diorang miliki bukan untuk buat kerja 'Mencuci Tandas'.

Kalau sekali baca pun kita boleh nampak kenyataan yang dibuat oleh anak - anak muda yang dikatakan mempunyai ijazah tu seolah - olah macam Tak Layak memiliki ijazah tersebut.

Persoalan yang paling mudah, jika diorang bangga sangat dengan memiliki ijazah tu, kenapa sampai hari ini masih ramai dikalangan mereka yang tak bekerja dan tidak mempunyai pendapatan?

Logiknya, kalau diorang mempunyai ijazah, sudah pasti diorang bijak untuk mencari peluang dan ruang untuk menjana pendapatan sendiri. Tapi, kenapa diorang masih merempat?

Realiti hari ini, golongan yang mendakwa diri mereka memiliki ijazah ni lebih gemar menyalahkan Kerajaan dan mendakwa kononnya Kerajaan tidak menyediakan peluang pekerjaan.

Hakikatnya, jika benar diorang memiliki ijazah, maka sudah pasti diorang mampu untuk membina kerjaya sendiri dan tidak perlu bergantung sepenuhnya kepada Kerajaan semata - mata.

Yang lebih IRONIKnya, mereka yang mengecam kenyataan Timbalan Perdana Menteri tu terdiri dari kalangan anak muda Chauvanist DAPigs sedangkan bangsa diorang ramai yang berjaya atas usaha sendiri. Dah nampak sangat RETORIK kenyataan yang dibuat!!!
Categories:

6 ulasan:

  1. Laa. .dah ada ijazah tu kutip la 10 orang Bangla dan tangkap contract chuchi jamban ...itu lah bisnes. ..Zahid mesti boleh tolong rekomen apa

    BalasPadam
    Balasan
    1. ada otak tapi tak jalan...

      Padam
  2. budak budak dapigs tu nak acum budak budak melayu, yang faham bahasa akan duduk senyap sebab malu, tapi tengoklah nanti pasti akan disahut oleh budak budak melayu yang tak faham bahasa.. selama ni dapigs dah berjaya mengacum sebahagian budak melayu supaya buat demo, tak yah studi demo je kerjanya.. tak yah risau pasal studi, dan akhirnya nanti yang rugi nanti tentulah orang melayu tu juga..

    BalasPadam
  3. Ijazah bukan kayu pengukur kejayaan dalam kehidupan. Adik-adik yang berijazah mai jumpa dengan abang Man. Abang Man hanya kelulusan PMR. Tak mampu nak sambung sekolah kerana kesusahan keluarga adik beradik ramai.

    Kini abang ada 200 orang pekerja. Untuk bayar gaji saja sebulan paling kurang RM300 ribu sebulan. Kata kuncinya adalah Usaha dan Doa. Ijazah tanpa usaha, nasi tidak akan masuk ke mulut dengan sendiri.

    Sepatutnya dengan ilmu yang ada adik-adiklah yang mewujudkan peluang-peluang pekerjaan kepada mereka-mereka yang tercicir dan tak berpeluang menjadi graduan-graduan seperti kamu.

    BalasPadam
  4. Salam...

    Sy tpanggil utk berikan skit komen..

    Ijazah adalah langkah awal bgi cipta kejayaan.. Yg ada degree ni semuanya kategori cerdik lgi pandai.. TAPI jika kurang peka dlm menghidu peluang, maka Gedree anda ibarat kertas suratkhabar lama yg tkde nilai..

    Salahkah adik2 semua jdi nelayan tetapi ada ijazah?.. Salahkah adik2 semua ada ijazah tetapi jual burger tepijalan..
    **Ataupun apa jugak pekerjaan rencam lain..

    Seharusnya dgn degree tu, adik2 semua lebih berinovasi dalam MENCIPTA PELUANG.. Bkn hanya duduk diam dan TGGU PELUANG..

    Wassalam

    BalasPadam
  5. Bukan apa Bang Man, student la ni dah banyak lemak.Terlalu sangat bergantung pada kerajaan dan mak bapak. Bila tak layan terus berontak. Kononnya hak asasi.

    Dulu nak dapat duit kena usaha sekarang duit boleh transfer on line.

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

SH mohon maaf kerana terpaksa me'moderate'kan ruangan komen ini kerana ada komen datang dari sumber yang tidak dapat dikenal pasti.

Komen la banyak mana yang korang nak komen. Bagi la pandangan korang mengenai isu yang dibangkitkan. Insya Allah SH akan approve semuanya. KECUALI yang jelas melanggar Akta SKMM.

Sekian, terima kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping