Khamis, April 28, 2016

Bukanlah sesuatu yang rahsia apabila ramai perwakilan Muktamar Tahunan PAS 2015 menyedari agenda rahsia DAPigs ketika itu cuba menawan PAS dengan meletakkan calon proksi ketika pemilihan jawatan dalam parti tersebut.

Itu cerita dahulu dan kini Pilihan Raya Negeri (PRN) ke-11 Sarawak menyaksikan penampilan parti serpihan PAS dari Semenanjung itu mencuba nasib beradu kekuatan dengan buat permulaan meletakkan 13 calon sulungnya.

Uniknya, ketika DAPigs sibuk berbalah dengan PKR dan bekas sekutunya dalam Pakatan Rakyat, PAS apabila berlaku pertindihan di beberapa kerusi strategik, PAN sebaliknya tidak disentuh langsung oleh DAP untuk PRN kali ini.

Bayangkan PKR, DAPigs dan PAS boleh bertembung sesama sendiri di sejumlah 12 kerusi berbeza tetapi tidak PAN, 13 kerusinya tidak direbut oleh DAP kecuali mereka hanya bertindih dengan PAS di lima kerusi majoriti Melayu.

Ini membabitkan Beting Maro, Sebuyau, Muara Tuang dan Samariang yang menyaksikan PAN bertembung PAS dan BN manakala di Sadong Jaya, pertembungan itu turut melibatkan calon bebas menjadikan empat penjuru.

Kerusi Demak Laut, Kabong, Semop dan Balingin memperlihatkan PAN bertemu satu lawan satu terus dengan calon BN manakala di Gedong, Jemoreng dan Kuala Rajang membabitkan saingan tiga penjuru dengan Bebas.

Bertuah PAN kerana bebas terjebak dengan sekutunya Pakatan Harapan ketika DAPigs bertindih enam kerusi dengan PKR, selain bertindih di satu kerusi dengan PAS dan dua kerusi melibatkan pertindihan calon PAS dengan PKR.

Pertembungan DAPigs dan PKR sudah boleh dijangka sejak dari awal lagi penubuhan Pakatan Haprak tu dengan melihat ianya satu pakatan yang amat rapuh serta lebih kepada kepentingan untuk tunjuk gila kuasa.

Yang menjadi tanda tanya, kenapa PAN tidak rebut kerusi dengan ‘Abang Besar’ mereka, DAPigs yang dilihat mendapat laluan mudah untuk bertanding tanpa menimbulkan masalah dalam pembahagiaan kerusi?

Adakah tindakan DAPigs memberi laluan mudah kepada PAN untuk bertanding semata-mata kerana mahu mengaibkan PAS yang telah disisihkan daripada menjadi ahli Pakatan Haprak tu tahun lalu?

Persoalannya mengapa DAPigs sanggup memberikan laluan kepada PAN jika hendak dibandingkan dengan PKR yang jauh lebih dominan sedangkan PAN tu baru je ditubuhkan?

Nampak sangat yang DAPigs ni pilih kasih bila berdepan dengan parti Kuali pimpinan Si Mat Sabu tu. Mereka lebih mendahulukan parti yang boleh Tunduk serta Patuh kepada kehendak mereka berbanding PKR yang dianggap sebagai PENIPU dan PENGKHIANAT!!!
Categories: , ,

2 ulasan:

  1. Yang menjadi tanda tanya, kenapa PAN tidak rebut kerusi dengan ‘Abang Besar’ mereka, DAPigs yang dilihat mendapat laluan mudah untuk bertanding tanpa menimbulkan masalah dalam pembahagiaan kerusi?

    Sebenarnya Dapigs awal awal lagi sudah nampak bahawa mereka memang sudah berjaya memecah belahkan undi orang Melayu PAS melalui PAN. Mereka jugak tahu bahawa PAS memang sarat dgn sifat dendam yg telah dibekal dan dipupuk semenjak beberapa abad lalu melalui bekas Pakatan Rakyat yg telah hancur itu. Mereka juga percaya undi penyokong Melayu UMNO telah dipecah belahkan olih PAS. Kita nampak secara tidak langsung pihak Dapigs telah memberi pengiktirafan terhadap peranan PAN sebagai barua tegar mereka untuk PRN kali ini. Cuma yang Dapigs tidak dapat elakkan ialah bahawa ramai orang Melayu yg sudah nampak bahawa setiap undi untuk PAN adalah undi untuk Dapigs jugak.

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping