Isnin, Jun 27, 2016

Kuan Chee Heng kini menjadi perbualan hangat rakyat Malaysia selepas beberapa keping gambarnya berbuka puasa bersama sebuah keluarga yang susah menjadi viral di media sosial. - Facebook: Kuan Chee Heng
Heran jugak dengan sentimen dikalangan rakyat Malaysia ni. Ada pulak yang mendakwa sekiranya bantuan diberikan kepada mereka yang memerlukan, ianya disamakan dengan memberi dedak.

Pendek betul akal orang yang cakap macam tu ye. Mungkin dalam benak kepala otak dia penuh dengan sampah sarap sehingga membuatkan dia berfikiran JUMUD sedemikian rupa.

Bayangkan la. Kalau semua bantuan tu yang diberikan itu dianggap sebagai dedak, maknanya lepas ni tak payah la mana - mana pihak menghulurkan bantuan kepada golongan yang memerlukan.

Termasuk la seorang warganegara yang belanja satu keluarga kurang berkemampuan ni berbuka puasa. Adakah tindakan yang dilakukannya itu juga boleh dianggap sebagai 'Memberi Dedak'?

Dalam erti kata mudahnya, untung banyak la kita tahun ni. Tak payah susah - susah nak bagi duit raya kepada anak - anak saudara mara sebab ianya akan dianggap 'Memberi Dedak' juga. Penyudahnya, orang akan kata Gila pulak bagi dedak pada budak - budak!!!
“KITA perlu amalkan sikap tolong-menolong tanpa mengira agama dan bangsa.”

Itulah nilai murni yang boleh dikaitkan dengan 'Mr Kuan' seorang insan yang sanggup menolong sebuah keluarga berlainan agama yang hidup susah.

Kuan Chee Heng kini menjadi perbualan hangat rakyat Malaysia selepas beberapa keping gambarnya berbuka puasa bersama sebuah keluarga yang susah menjadi viral di media sosial.

Menerusi akaun Facebooknya, Kuan berkongsi kisah bagaimana seorang ibu yang mempunyai lapan orang anak masih belum berbuka puasa, meskipun jam sudah menunjukkan 8.30 malam.

“Lapan adik beradik ditinggal ayah bersama ibu. Hidup dalam gelap gelita, api dipotong dan air dipotong.


“Jam sudah 8.30 malam masih belum berbuka sebab tiada apa yang boleh dimakan. Saya menjemput mereka semua untuk makan. Bantulah mereka kerana keadaan mereka yang sangat memerlukan,” tulisnya.
Categories:

4 ulasan:

  1. Yang sangat patut buak kerja macam ni ialah kak Ros,turunlah kebawah jengoklah insan susah dgn hati yg benar-bnar ikhlas dan air muka yg insaf.Dah banyak nmasaalah timbul kepada suaminya akibat gelagat dia yg kurang mesra gulungan marhean,tapi lebih kepada gaya hidup mewah,glamour dan membazir.

    BalasPadam
  2. Kalau ikut kepercayaan cina, tiada istilah memberi atau menderma kerana niat yang murni. Orang Arab menderma kepada pemimpin Melayu Islam dituduh 'rasuah'.

    Bererti apek ni pulak bagi suap keluarga Melayu lepas tu hebohkan di FB apa pulak tujuannya?

    Tektik baru dapigs nak memperbodohkan orang Melayu ke?JANGAN KENA TIPU MACAM MELAYU SINGAPORK YANG SEKARANG DIPIJAK DAN DITINDAS SEBAGAI KHADAM KEPADA BANGSA LAIN!

    BalasPadam
  3. Semasa aarrkkk melepak di kabel elek trik tnb , aarrkk ada nampak orang cina , di cat emas lalu dibakar kereta mersedes, orang gaji,wang kertas, baju pakaian.....niat mau hantar to the future . Aarrkkk selalu nampak limau apple pisang dan sinar azura.....azura zack jiwa murni

    BalasPadam
  4. Jamal Abdullah27 Jun 2016 9:01 PTG

    Kemana oerginya wang zajat dan pegawai2 yang ditugaskan dan dibayar gaji untuk tujuan menyelenggarakan wang zakat tu?

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

SH mohon maaf kerana terpaksa me'moderate'kan ruangan komen ini kerana ada komen datang dari sumber yang tidak dapat dikenal pasti.

Komen la banyak mana yang korang nak komen. Bagi la pandangan korang mengenai isu yang dibangkitkan. Insya Allah SH akan approve semuanya. KECUALI yang jelas melanggar Akta SKMM.

Sekian, terima kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping