Rabu, Julai 13, 2016

PAS tidak mungkin menjadi parti dominan dalam pembangkang sekiranya mereka membentuk kerjasama antara PKR, DAP dan PAN untuk menghadapi Pilihan Raya Umum akan datang.

Menurut penganalisis politik Edwin Michael, keangkuhan DAP menyebabkan pembangkang gagal bekerjasama kerana parti yang didominasi kaum Cina itu tidak akan tunduk kepada sesiapa. 

"Kalau katakan wujud satu gabungan baru pun tetap suara dominan itu akan datang daripada DAP kerana keangkuhan politik kononnya mereka memiliki majoriti politik yang kuat berbanding PAS.

"Politik pembangkang ini dikawal oleh DAP, bukannya oleh PAS. Sekalipun mereka bergabung tidak mungkin PAS boleh jadi suara dominan kerana lambat laun PAS harus pergi kepada DAP, ini cara DAP yang tak akan tunduk kepada parti lain," katanya ketika dihubungi Antarapos.

Malah beliau memberikan contoh yang paling ketara dapat dilihat bagaimana DAP mengawal PAS ketika bersama-sama menerajui Perak dan Selangor sebelum ini.

"Kita perlu lihat dalam banyak isu DAP lebih dominan, bukannya PAS. Ini dapat dilihat sewaktu PR (PAS) menang Perak, ketika itu DAP meletak Nizar (Datuk Seri Nizar Jamaluddin) sebagai MB dan dia digelar MB boneka dan arahan datang daripada DAP. 

"Itu menunjukkan DAP lebih dominan, perkara yang sama berlaku di Selangor ketika krisis MB, keputusan nak meletakkan siapa sebagai MB pun suara dominan itu dipegang DAP," jelas beliau.

Sebelum ini PKR dan Amanah membuat kenyataan mahu PAS menyertai kembali pakatan pembangkang bagi menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Pelawaan ini dibuat berikutan prestasi buruk pembangkang pada Pilihan Raya Negeri (PRN) Sarawak dan Pilihan Raya Kecil (PRK) Sungai Besar dan Kuala Kangsar baru-baru ini.

Tetapi sehingga kini PAS masih lagi belum membuat sebarang pendirian sama ada mahu menyertai Pakatan itu atau tidak seperti mana yang disarankan oleh DAPigs dan PKR.

Edwin juga turut menolak ada kemungkinan kerjasama itu bakal terjalin disebabkan rakyat, kerana ujarnya sekiranya kepentingan rakyat diutamakan, perkara itu sudah berlaku pada dua PRK pada Jun lalu.

Kesimpulannya, kalau ada la mana - mana pemimpin PAS yang nak mendesak agar parti tu serta semula Pakatan, maka tak syak lagi yang pemimpin tu rela lebih menjadi Kuli ataupun Pelacur kepada DAPigs!!! Elok pemimpin macam tu ditendang keluar awal - awal!!!
Categories: ,

5 ulasan:

  1. Aarrkk ada sembang dengan cina dap kata nik aziz banyak bagus harusani teruk maa.aarrkk cakap sama cina dap ......tu.................kaki sembeleh tau tak,padan muka.

    BalasPadam
  2. Setuju dgn semut hitam. Jika pas kembali menyertai pakatan haprak tu,,tak tahu nak cakaplah betapa bodohnya kepimpinan Pas. Saya tetap yakin bahawa ada segelintir pimpinan pas yg mahu pas bersama ph demi Putrajaya, bukan demi rakyat. Jika demi rakyat, pas tidak perlu masuk pru,,jadilah penasihat yg ikhlas kpd kerajaan. Jika benar pas kembali kod ph, saya dgn besar hatinya masuk umno...

    BalasPadam
  3. PAS pun redha jadi kuli pada kaafir harbi.

    BalasPadam
  4. Kepimpinan PAS sangat sangat lemah, tak bermaya , tak proactive dan ramai pemimpin2nya macam orang sakit je. Tak ada satu pun keputusan yg dibuat secara cepat. Nak tetapkan tarikh mesyuarat Majlis Ulamak nya pun ambil berminggu2 macam la sebok sangat. Kalau macam ni la gaya pimpinan... tak mustahil Malaysia boleh jadi macam Sudan, Yaman, Ethiopia,Uganda dan Unta.

    BalasPadam
  5. biarkan pas dgn caranya...lebih baik drpd parti yg tunduk kpd kehendak dap ttpi masih mndakwa brjuang utk islam dn rakyat konon...hakikatnya mreka sdg membodohkn diri sndiri

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

SH mohon maaf kerana terpaksa me'moderate'kan ruangan komen ini kerana ada komen datang dari sumber yang tidak dapat dikenal pasti.

Komen la banyak mana yang korang nak komen. Bagi la pandangan korang mengenai isu yang dibangkitkan. Insya Allah SH akan approve semuanya. KECUALI yang jelas melanggar Akta SKMM.

Sekian, terima kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping