Khamis, Oktober 13, 2016

Pada September 2009, Kerajaan Pulau Pinang telah dipuji oleh Transparency International Malaysia atas usahanya berkenaan Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan.

Pada masa itu, Pulau Pinang telah dipuji kerana perancangan awal mereka untuk mengurangkan perbelanjaan pengurusan negeri, melaksanakan tender terbuka dan mewujudkan Akta Kebebasan Maklumat.

Tetapi sekarang kita tahu bahawa sejak 2008, bajet operasi Kerajaan Negeri Pulau Pinang tidak dikurangkan tetapi sebaliknya telah meningkat hampir empat kali ganda daripada RM200 juta setahun kepada RM800 juta setahun.

"Tender terbuka" mereka juga didapati adalah RFP dan bukannya tender terbuka.

RFP yang sama yang membolehkan KLIDC untuk memenangi bidaan bagi tanah Taman Manggis pada tahun 2010 dengan hanya RM11.5 juta dengan alasan perjanjian konsesi untuk membina kemudahan pelancongan perubatan manakala tiga syarikat lain yang turut mengambil bahagian muflis sejurus selepas itu.

Enam tahun kemudian, tanah itu masih lagi tanah kosong dan pemenang bidaan itu telah ditangkap cuba untuk menjual projek itu dengan harga RM70.5 juta.

Dan RFP yang sama juga yang membolehkan projek Terowong Pulau Pinang untuk menghadapi isu-isu seperti "penyelidikan" bernilai RM305 juta dan model yang unik iaitu membayar sepenuhnya untuk projek itu tetapi masih memberi konsesi tol selama 30 tahun.

Sudah tentu, kedua-dua kajian dan projek itu sendiri masih tertangguh walaupun berbilion ringgit tanah kerajaan telah diberi atau dipra-jual oleh syarikat swasta yang dianugerahkan projek tersebut.

Mengenai Akta Kebebasan Maklumat Pulau Pinang, ia kini didapati hanyalah sandiwara semata-mata. Kelulusan jarang diberikan dan yuran tinggi akan dikenakan.

SD juga dikehendaki untuk ditandatangani dan walaupun anda mendapat maklumat tersebut, anda tidak boleh mendedahkannya di khalayak ramai. Itulah sebabnya banyak NGO sekarang ini telah berkata bahawa Akta Kebebasan Maklumat Pulau Pinang ini tidak memberi faedah kepada sesiapa pun.

Dan orang TI yang ketika itu memuji Pulau Pinang adalah Paul Low. Beliau sekarang adalah seorang menteri di bawah Najib dan sering diserang oleh DAP.

Pujian ini diberikan sudah 7 tahun yang lalu dan mereka tidak lagi dipuji oleh TI sejak itu – tetapi ini tidak menghalang DAP untuk tanpa segan silu mengulangi propaganda ini walaupun pujian awal itu tidak lagi wajar.

DAP suka mengulangi propaganda yang telah pun terbukti palsu, sebagai contoh mereka mengurangkan hutang negeri sebanyak 95% apabila ianya telah didapati bahawa ia adalah Kerajaan Persekutuan yang mengambil alih hutang itu dan menukarkannya kepada "pajakan" setiap tahun selama 45 tahun – yang mana masih merupakan hutang kerana anda masih membayar dengan jumlah yang sama.

Categories: ,

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping