Ahad, Oktober 16, 2016

Kenyataan bekas pemimpin PKR, Zaid Ibrahim bahawa bukan Islam perlu membantah pindaan Rang Undang-undang Pindaan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (RUU 355) adalah satu cubaan untuk menakut-nakutkan golongan berkenaan.

Naib Presiden PAS Datuk Iskandar Abdul Samad berkata, Zaid jelas sekali mempunyai niat tidak baik terhadap usul pindaan yang bakal dibawa oleh Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Dewan Rakyat minggu depan.

Ujarnya, masyarakat bukan Islam tidak perlu risau atau ragu-ragu dengan pindaan berkenaan kerana ia tidak terpakai kepada mereka, sebaliknya ia hanya dilaksanakan terhadap penganut agama Islam di negara ini.

"Saya merasakan ini seolah-olah menakut-nakutkan(orang bukan Islam) sebab Akta 355 ini tidak memberi kesan langsung kepada masyarakat bukan Islam sebab ia adalah Mahkamah Syariah. Ia hanya boleh mendakwa orang Islam sahaja," katanya selepas menghadiri Program Memperkasakan Pangpasuri Ampang Jaya Sempena Pesta Tanglung, malam tadi.

Semalam Zaid menasihatkan masyarakat bukan Islam supaya jangan mengambil sikap tidak peduli terhadap Akta 355 ekoran mendakwa pindaan itu berkait rapat dengan kehidupan rakyat.

Dakwa Zaid, negara akan berpecah belah kerana mempunyai dua set undang-undang dan ia bakal mendatangkan kesan besar terhadap cara hidup rakyat, termasuk daripada segi berpakaian dan tingkah laku sebaik sahaja akta itu dikuatkuasakana kelak.

Zaid turut percaya pindaan berkenaan tidak akan diluluskan, kerana tidak mampu mendapat undi mencukupi daripada wakil rakyat Islam, termasuk dari Sabah dan Sarawak.

Merujuk kenyataan itu, Iskandar menegaskan sekali lagi pindaan berkenaan tidak akan memberi kesan kepada masyarakat bukan Islam secara langsung atau pun tidak, kerana ia hanya untuk meningkatkan bidang kuasa mahkamah syariah.  

"Akta 355 ini tidak beri kesan (kepada bukan Islam), ianya hanya memperkasakan Mahkamah Syariah sahaja. Sekarang ini boleh dinaikkan hukuman yang dijatuhkan oleh Mahkamah Syariah," ujarnya lagi.  

Untuk rekod, usul untuk meminda Akta 355 kini berada dalam agenda keempat dalam sesi pindaan akta dan usul di Parlimen.

"Sekarang Mahkamah Syariah status rendah sama seperti Mahkamah Majistret, ini bermakna bahawa sudah sampai masanya bagi Mahkamah Syariah ini diberi sedikit penghormatan, bermakna bahawa ianya tidak akan memberi kesan kepada bukan Islam.

"Yang hanya boleh didakwa di Mahkamah Syariah adalah orang Islam dan yang hendak diperkasakan adalah Mahkamah Syariah. Tidak perlu orang bukan Islam bimbang akan pindaan akta ini," ujarnya lagi. 

RUU itu memerlukan 112 undi untuk diluluskan dengan majoriti mudah. Umno (86) dan PAS (14) mempunyai 100 kerusi, manakala 24 wakil rakyat pembangkang beragama Islam iaitu PKR (16), Amanah (6) dan DAP (2).
Categories: , ,

2 ulasan:

  1. Si Zaid tu brcakap mcm dia plk yg buat kesalahan brkenaan rang undang2 tu. Apa punya orang la macam ni...

    BalasPadam
  2. Apa hukumnya orang Islam memburuk2kan Islam? sama2 fikirkan...

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

SH mohon maaf kerana terpaksa me'moderate'kan ruangan komen ini kerana ada komen datang dari sumber yang tidak dapat dikenal pasti.

Komen la banyak mana yang korang nak komen. Bagi la pandangan korang mengenai isu yang dibangkitkan. Insya Allah SH akan approve semuanya. KECUALI yang jelas melanggar Akta SKMM.

Sekian, terima kasih.

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping