Rabu, November 23, 2016

Heh! Heran juga dengan soalan yang dibangkitkan oleh ADUN DAPigs ni. Dalam banyak - banyak soalan yang boleh ditanya didalam sidang DUN Pahang, kenapa statistik mengenai jumlah pesakit AIDS atau HIV pulak yang nak dipersoalkan?

Tampil dengan soalan tersebut, Si ADUN DAPigs ni meminta agar pihak Kerajaan Negeri menyatakan secara spesifik peratusan peningkatan mahupun penurunan pesakit - pesakit tersebut mengikut pecahan disetiap daerah yang ada di Pahang.

Menjawab soalan yang dibangkitkan oleh ADUN DAPigs itu, Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Sumber Manusia dan Tugas - Tugas Khas menjelaskan bahawa secara keseluruhannya terdapat penurunan sebanyak 42.6 peratus bagi kes tersebut.

Dari jadual yang diterima, Daerah Bentong mengalami penurunan sebanyak 50 peratus manakala bagi Daerah Kuantan, penurunannya adalah sebanyak 49.6. peratus. Pekan pula mencatatkan penurunan paling tinggi sebanyak 87.1 peratus.

Ianya diikuti dengan Daerah Cameron Highland yang dilaporkan menurun sebanyak 83.3 peratus dan kemudian Daerah Raub yang mengalami penurunan kes HIV dikalangan rakyat sebanyak 76.9 peratus serta Daerah Rompin (47.4%).

Secara keseluruhannya, Pahang hanya mencatatkan sebanyak 170 kes pesakit HIV yang berakhir pada bulan Oktober 2016 berbanding tahun - tahun sebelumnya dan sekaligus membuktikan bahawa Kerajaan Barisan Nasional peka mengenai isu tersebut.

Cuma yang menjadi persoalannya, kenapa Si ADUN DAPigs tu mengajukan soalan sedemikian? Apa yang cuba hendak dilakukan sehingga dia beria - ia benar mendesak pihak Kerajaan untuk menjelaskan statistik tersebut secara terperinci?

Adakah Si ADUN DAPigs ni cuba nak membuat perbezaan dengan Negeri - Negeri lain yang ditadbir oleh Rejim Pakatan Rakyat tu? Jika itu tujuan dia, Negeri mana yang dia nak jadikan sebagai rujukan? Selangor? Pulau Pinang? ATAU Kelantan?

Kalau itu la tujuan dia, nampak sangat la yang Si ADUN DAPigs ni ada agenda yang sengaja disembunyikan dari pengetahuan rakyat. Andaikata tujuan dia membangkitkan soalan itu sebagai satu langkah untuk meningkat kesedaran rakyat, boleh juga kita terima. Tapi kalau sebaliknya, memang sah dia ni suka buat kerja yang bukan - bukan!!!
Categories: ,

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

SH mohon maaf kerana terpaksa me'moderate'kan ruangan komen ini kerana ada komen datang dari sumber yang tidak dapat dikenal pasti.

Komen la banyak mana yang korang nak komen. Bagi la pandangan korang mengenai isu yang dibangkitkan. Insya Allah SH akan approve semuanya. KECUALI yang jelas melanggar Akta SKMM.

Sekian, terima kasih.

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping