Jumaat, Disember 02, 2016

Kerjasama di antara PAS dan Umno sudahpun berlaku, kata Pengarah Pusat Penyelidikan PAS, Dr Mohd Zuhdi Marzuki.

Ujarnya, walaupun kerjasama itu tidak berlangsung secara rasmi, tetapi ada banyak perkara di mana Umno-Barisan Nasional (BN) memberikan reaksi positif berfikir dan bertindak untuk kepentingan ummah.

Zuhdi memberi contoh, yang terbaru adalah Umno-BN memberi laluan kepada Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 (RUU 355), untuk dibacakan kali kedua pada sesi terakhir Parlimen tahun ini. 
"Sudah berlaku kerjasama itu. Tetapi 'case by case'. Antaranya kerjasama dalam membawa RUU355 ini, kerjasama di antara kerajaan PAS Kelantan dan Kerajaan Persekutuan dalam membantu mangsa banjir di Kelantan; kerjasama untuk membantu saudara-saudara Islam di Palestin. 
"Dan, yang akan datang kerjasama untuk membela saudara-saudara Islam Rohingya," katanya menerusi aplikasi WhatsApp kepada Antarapos.
Semalam Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak memberitahu bahawa kerajaan akan mengambil alih rang undang-undang berkenaan demi memartabatkan syiar Islam, khususnya memperkasakan Mahkamah Syariah di negara ini.

Sekaligus beliau menggesa semua pihak agar tidak mempolitikkan rang undang-undang itu dan sekali lagi menegaskan pindaan berkenaan tidak menjejaskan sebarang kepentingan bukan Islam.

Justeru tambah Zuhdi, PAS mengharapkan kerjasama seperti ini akan bertambah demi kesejahteraan ummah.
"Umno sebagai parti yang menerajui kerajaan boleh 'mengambil hati' PAS dengan memartabatkan lagi agenda-agenda pemerintahan dan pentadbiran Islam pada masa yang sama menghindarkan kemungkaran dan penyelewengan.
"Seperti yang telah diputuskan oleh Majlis Syura Ulama PAS dan diumumkan berulangkali oleh pimpinan PAS, untuk mencapai perkara kebaikan dan ketakwaan termasuk dalam isu RUU355, PAS bersedia bekerjasama," ujar beliau lagi.
Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada 24 November lalu membentangkan kali kedua usul Rang Undang-Undang (RUU) Akta 355, bagi memperkasakan bidang kuasa Mahkamah Syariah.

Namun Ahli Parlimen Marang itu memohon untuk menangguhkan penghuraiannya pada sidang Parlimen Mac tahun depan memandangkan masih ramai ahli Parlimen sama ada Islam ataupun bukan Islam, yang belum memahami mengapa RUU itu perlu disokong.
Categories: ,

1 ulasan:

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping