Khamis, Jun 08, 2017

PAS tidak perlu menyibuk untuk campur tangan urusan dalam Pakatan Harapan (PH) berhubung cadangan mencalonkan bakal Perdana Menteri jika pakatan pembangkang menang Pilihan Raya Umum Ke-14.

Setiausaha Agung Parti Amanah Negara (PAN), Anuar Tahir berkata, PAS tidak lagi berada dalam pakatan pembangkang dan kini bergerak sendirian, jadi tidak perlulah masuk campur urusan parti-parti dalam PH. 
"Betullah PAS tidak perlu fikir Perdana Menteri akan datang, barang kali mungkin dia mahu Datuk Seri Najib Razak terus kekal," kata Anuar yang tidak faham apa mesej yang hendak disampaikan oleh  Presiden part itu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang  kepada ahli dan penyokong PAS.
Beliau meminta Abdul Hadi tidak bersusah payah lagi  ambil berat apa yang berlaku dalam pakatan pembangkang kerana PAS tidak lagi  terlibat dalam gagasan politik yang besar.

Menurut Anuar lagi , dalam sistem demokrasi, siapa yang menang besar dalam pilihan raya dan mendapat sokongan majoriti Parlimen,  berhak untuk menentukan  Perdana Menteri dan boleh mendapat perkenan  Yang di-Pertuan Agong.

Baru-baru ini Abdul Hadi dalam kenyataannya berkata,  ketika parti-parti lain sedang berjuang menghadapi pilihan raya akan datang begitu galak menamakan calon Perdana Menteri, PAS pula tidak mencalonkan sesiapa.

Dalam pada itu Abdul Hadi menyindir  mereka yang dahulunya adalah 'pemimpin jadian' dalam parti itu yang ‘berwirid’ dengan nada serupa tetapi kini telah pun meninggalkan PAS.

Isu siapa berhak menjadi Perdana Menteri bertambah menarik apabila bekas Pengerusi PPBM,  Tun Dr. Mahathir Mohamad menawarkan diri dengan sedia mempertimbangkan jawatan tersebut  jika dimahukan  oleh rakan dalam Pakatan Harapan.

Bagaimanapun, Ketua Umum PKR,  Datuk Seri Anwar Ibrahim dikatakan  tidak bersetuju dengan Dr. Mahathir kerana seseorang individu tidak boleh menamakan diri sendiri sebagai Perdana Menteri, sebaliknya  perlu mendapat persetujuan sebulat suara daripada Pakatan Harapan. 
Categories: , ,

1 ulasan:

  1. Pan lapar jawatan sangat dah tu. Meroyan nak ke putrajaya konon. Jdi tukang angguk Dap.

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping