Rabu, Julai 19, 2017

Hah! Kalau sebelum ini, bukan main lagi puak Pakatan Haprak tu meroyan tak tentu arah macam orang hilang akal bila pihak Kerajaan Pusat membina MRT untuk kemudahan rakyat.

Dalam satu kenyataan yang dibuat oleh Si Nurul Izzah semalam, Ahli Parlimen Lembah Pantai tu mendakwa pembinaan kemudahan awam tu merupakan satu pembaziran yang terbuka.


Tapi yang herannya, kenapa Si Nurul Izzah tu tak nak mempertikaikan mengenai projek pembinaan LRT yang dicadangkan oleh Rejim DAPigs Pulau Pinang pimpinan Si Guan Eng tu?

Menurut satu kenyataan yang dibuat oleh ADUN PKR, Norlela Ariffin Projek LRT sepanjang 30 km itu bernilai RM24 bilion adalah lebih mahal daripada laluan 51km MRT Sungai Buloh – Kajang (SBK).

Ujarnya, laluan MRT SBK lebih panjang dan mempunyai lebih banyak stesen disiapkan dengan harga RM21 bilion – lebih rendah daripada projek LRT yang dicadangkan oleh Rejim DAPigs.

“Nak tanya (syarikat) SRS (Konsortium) di mesyuarat Majlis Penangkutan Awam P.P (Pulau Pinang) pada 20hb Julai kenapa tak buat MRT sebab lebih murah kos/km dari kos LRT Komtar – Bayan Lepas yang (bernilai) RM24 bilion dan kena tambak laut 4,500 ekar,” soalnya dipetik kenyataan di Facebook, semalam.

SRS Konsortium dilantik Rejim DAPigs sebagai Rakan Pelaksana Projek (PDP) bagi membina projek keretapi pertama negeri berkenaan dibawah Pelan Utama Pengangkutan Penang (PTMP).

Walaubagaimanapun Norlela mendakwa kos projek LRT Pulau Pinang terlalu mahal ekoran berbanding laluan MRT SBK yang mempunyai 31 stesen termasuk 7 daripadanya stesen bawah tanah sepanjang 9.5 kilometer dan 20.5 kilometer laluan bertingkat.

Itu yang peliknya. Kalau semalam, Si Nurul Izzah tu kata, jika Pakatan Haprak yang memerintah, diorang mampu menyediakan kemudahan awam dengan harga yang jauh lebih rendah.

Tapi bila isu mengenai pembinaan LRT di Pulau Pinang ini dibangkitkan, puak Pakatan Haprak tu hanya mendiamkan diri dan tak berani nak menegur Rejim DAPigs pimpinan Si Guan Eng tu.

Dan yang lebih menghairankan, takde pulak dari kalangan puak DAPigs tu sendiri yang nak mendakwa kononnya pembinaan LRT tu adalah hasil daripada cukai yang dikenakan terhadap rakyat. Bukannya duit tu datang dari poket pemimpin DAPigs sendiri!!!
Categories: , ,

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping