Selasa, Ogos 22, 2017

Sikap DAPigs tanpa berselindung menyatakan minatnya untuk bertanding di kerusi Kulim dan Gurun yang dimiliki secara tradisi oleh PKR membuktikan partinya begitu dominan dalam Pakatan.

Penganalisis politik, Prof DR Ahmad Marthada Mohamad berkata sikap DAPigs yang tidak menjaga hati rakan komponen lain dalam Pakatan menunjukkan parti itu berkuasa dalam gabungan tersebut.
"Tidakan beginilah yang mengiyakan kritikan yang dibuat - menunjukkan DAP adalah satu parti yang sangat dominan dalam PH. (DAP) mahu tentukan hala tuju dan arah PH akan pergi," ujarnya ketika dihubungi Antarapos.
Semalam, Kit Siang dalam kenyataannya memberitahu, Pakatan mampu untuk merampas kembali Kedah daripada Barisan Nasional (BN) jika kerusi Kulim dan Gurun diserahkan kepada wakil DAPigs.

Mengulas lanjut, Marthada juga turut berkata, jikapun PKR sebelum ini  tewas pada BN, itu tidak membawa maksud bahawa parti itu perlu mengalah dan memberikan laluan kepada DAPigs. 

Marthada juga berkata, strategi DAPigs yang sengaja mengumumkan lebih awal hasratnya mahu bertanding di Kulim dan Gurun adalah untuk membantutkan usaha PKR memiliki dua kerusi itu.  
"(Sikap) ini memberi signal kepada anggota PH yang lain bahawa mereka tidak mahu kerusi itu ditandingi parti lain dalam PH. Ini satu strategi Lim Kit Siang yang licik untuk menunjukkan bahawa mereka inginkan kerusi itu," katanya.
Namun bagi sesetengah pihak pula menganggap, tindakan DAPigs itu sengaja dilakukan sebagai satu bentuk retiliasi terhadap pendirian yang telah diumumkan oleh PKR sebelum ini.

PKR dalam kenyataan baru - baru ini menegaskan bahawa parti itu berkemungkinan mahu mewujudkan kembali hubungan kerjasama Politik mereka dengan PAS tanpa melibatkan Pakatan.

Tindakan yang dilakukan oleh PKR itu membuktikan bahawa mereka lebih mementingkan diri sendiri sehingga sanggup membelakangkan parti - parti lain dalam Pakatan. Kiranya, kalau PKR boleh buat pendirian mereka sendiri, kenapa pulak DAPigs tak boleh buat!!!
Categories: , ,

2 ulasan:

  1. Menjelang pru nanti mgkin ph akan dilanda kemelut berebut kerusi.

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping