Isnin, Oktober 30, 2017

Selepas dituduh cuba membandingkan Tun Dr Mahathir Mohamad dengan diktator Adoph Hitler, seorang bekas tahanan ISA menjelaskan dia sekadar membuat analogi mengenai cara segelintir ahli politik pembangkang cuba mengabaikan peranan bekas perdana menteri itu dalam penangkapan besar-besaran Ops Lalang pada 1987.

“Poin saya ialah, anda tidak boleh melihat suatu peristiwa dalam sejarah dan mengabaikan orang yang bertanggungjawab dalam bencana itu,” kata penasihat badan hak asasi manusia Suaram, Dr Kua Kia Soong.
Dia turut menafikan dakwaan menyamakan Tun Mahathir dengan Hitler, orang yang bertanggungjawab membunuhan berjuta - juta rakyat Jerman keturunan Yahudi ketika Perang Dunia Kedua.
“Yang saya katakan ialah, ia (mengabaikan peranan Dr Mahathir) umpama melepaskan Hitler daripada sebarang tanggungjawab dalam Perang Dunia Kedua,” katanya kepada FMT, sambil menambah ada ahli politik PH yang mahu melupakan peranan Dr Mahathir itu.
Kua dalam sebuah forum memperingati ulang tahun ke-30 Ops Lalang, di mana lebih 100 orang aktivis dan ahli politik ditangkap di bawah ISA, menyelar beberapa ahli politik pembangkang yang menurutnya cuba membela Dr Mahathir dengan tidak menuduhnya sebagai dalang dalam operasi besar-besaran itu.
“Ia seperti mengatakan Hitler tidak ada kena mengena dengan peperangan itu dan ia tercetus kerana fasisme dan oleh itu, Hitler tidak perlu meminta maaf,” kata Kua, yang turut ditahan dalam operasi tersebut dan menghabiskan lebih setahun di pusat penahanan Kamunting.
Komen Kua itu menerima kritikan keras bekas menteri yang kini ahli DAP, Datuk Zaid Ibrahim, yang mahu tahu sama ada pemimpin pembangkang lain berkongsi pandangan Kua yang disifatkannya sebagai “menjengkelkan”.
Categories:

1 ulasan:

  1. Berada dlm ph bukan brmakna suci murni segalanya bahkan bnyak yg masih tempang ttpi kemaruk nak brkuasa.

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping