Khamis, Disember 28, 2017

Penetapan kategori skim anggota keselamatan dan kesihatan sebagai pengundi pos pada PRU14 dilihat sebagai isyarat seolah-olah akan berlaku permainan kotor melibatkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Naib Presiden dan Pengarah Pilihan Raya PKR, Nurul Izzah Anwar mendakwa, adakah  mereka yang berdaftar sebagai anggota sukarelawan polis (PVR), seperti anggota Rela boleh dikategorikan sukarelawan polis layak mendaftar untuk undi pos?
“Begitu juga status polis bantuan, kor kadet, simpanan pesara polis - adakah semuanya tersenarai sebagai pengundi pos? Menurut data terkini, jumlah anggota tetap pegawai Rela adalah seramai 1,100 orang, walhal sukarelawan Rela hampir 3.05 juta orang,” katanya dalam satu kenyataan, hari ini.
Dakwanya, banyak pihak mula meragui, apakah pada saat akhir sebelum PRU14 kelak, SPR bersedia menyatakan jumlah terkini bagi keseluruhan kategori undi pos, termasuk yang difikir layak?
“Langkah tidak popular ini akan mengakibatkan banyak pihak menganggap SPR seperti pengadil yang berat sebelah, iaitu akan menyelamatkan kerajaan kleptokrasi Umno/BN  dengan menggunakan undi pos sebagai talian hayat akhir dalam PRU14.
“Pertama, keraguan amat jelas apabila pendaftaran pengundi pos dalam kategori petugas dan pasukan keselamatan dilakukan secara hendap dan tidak telus,” ujarnya.
Ahli Parlimen Lembah Pantai ini juga mendakwa, SOP yang tempang ini turut memberi laluan kepada BN menggunakan kuasa untuk memindah pengundi ke kawasan pilihan raya yang mahu BN menangi di saat-saat akhir.
“Lebih-lebih lagi, apabila senarai pengundi pos tidak diwartakan awal sebelum pilihan raya umum dan calon juga tidak menerima maklumat tentang pengundi pos.
“Malahan, menteri yang mempunyai kuasa dalam pendaftaran anggota Rela, mempunyai ruang untuk mendaftar undi pos anggota Rela ke kawasan Dun atau Parlimen yang mereka mahukan tanpa justifikasi yang jelas,” katanya.
Sebelum ini katanya, terdapat beberapa kes pengundi dipindahkan pada saat akhir antaranya pengundi ini tidak hadir ke Jabatan Pendaftaran Negara (JPN), SPR dan pejabat Pos untuk menukar alamat dalam cip Mykad mereka.
Categories: ,

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping