Rabu, April 13, 2016

DAP Insider mendedahkan, walaupun Guan Eng sering menafikan bahawa dia tidak terlibat dalam pemberian dan kelulusan projek KLIDC, dokumen ini membuktikan yang sebaliknya. 

Memo bertarikh 20 April 2012 yang dihantar oleh Dato Ng Wee Kok, Pembantu Khas kepada Lim Guan Eng, dihantar menggunakan kepala surat dari Pejabat Ketua Menteri sendiri. 

Ianyanya menunjukkan bahawa Guan Eng sendiri telah campur tangan untuk meningkatkan ketumpatan plot bagi pembangunan yang telah dirancang untuk tanah Taman Manggis.

Tindakan itu dilakukan demi keuntungan KLIDC Sdn Bhd. Memo ini telah ditujukan kepada Setiausaha Kerajaan Negeri Pulau Pinang dan Presiden Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP ) ketika itu. 

Memo tersebut menyatakan bahawa arahan yang ditulis sendiri (catatan) oleh Lim Guan Eng kepada Setiausaha Kerajaan Negeri dan MPPP pada surat permohonan daripada KLIDC telah dilampirkan.

Walaupun tidak berjaya mendapatkan surat yang dilampirkan, sumber DAP Insider telah memberitahu bahawa ia adalah arahan khusus untuk meningkatkan nisbah kelulusan plot daripada 1:55 kepada 1: 7.

Arahan itu juga turut memberikan kelulusan ruang lantai bangunan bersamaan dengan dua plot tambahan tanah Taman Manggis yang kini semakin menjadi kontroversi di Pulau Pinang.

Pengiraan yang mudah menggunakan nisbah plot yang bertambah dan harga binaan komersial konservatif daripada RM300 kepada RM400 sekaki persegi akan menunjukkan bahawa campur tangan peribadi oleh Ketua Menteri.

Seterusnya, tindakan itu juga akan meningkatkan lagi nilai komersial projek KLIDC daripada asalnya sebanyak lebih RM30 juta ke RM40 juta.

Dokumen jualan yang ditandatangani dan dicop oleh KLIDC baru-baru ini yang telah didedahkan oleh Rahman Dahlan menunjukkan tanah dan projek kini bernilai RM70.6 juta, RM59 juta keuntungan besar, di atas RM11.5 juta yang dibayar kepada Kerajaan negeri enam tahun lalu walaupun tanah masih belum dibangunkan.

Kami menyeru pihak berkuasa yang menyiasat untuk memanggil nama-nama dalam memo yang bocor ini untuk disoal siasat segera bagi menentukan kebenaran tentang memo tersebut. 

Dan jika campur tangan peribadi Ketua Menteri mengenai perkara yang melibatkan tanah dan kelulusan bangunan yang mungkin telah memberikan manfaat kepada KLIDC dan nilai tanah mereka secara tidak adil.
Categories: ,

2 ulasan:

  1. rkyat penang mesti tolak dap dlm pru14 nanti

    BalasPadam
  2. Cina tetap DAP. PAN..T pun akan sokong DAP.

    BalasPadam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping