Rabu, Ogos 10, 2016

PAS, DAP dan PKR perlu bertolak ansur dan berlapang dada untuk melepaskan kerusi-kerusi tertentu untuk diagihkan kepada tiga parti baru yang akan berkerjasama dengan mereka pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) akan datang.

Ujar bekas Naib Presiden PKR, Mustafa Kamil Ayub, tiga parti utama dalam pembangkang itu perlu akur untuk berbuat demikian demi mencapai kata sepakat dalam agihan kerusi, seterusnya bersatu menentang Umno Barisan Nasional (BN).

Tiga parti baru itu adalah Parti Amanah Negara (PAN), Parti Ikatan Bangsa Malaysia (PIBM) dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM).
"Kalau PAS, DAP, PKR boleh beri laluan, jumlah 60-70 kerusi untuk diberi kepada parti baru seperti PAN, PIBM, PPBM.
"Saya yakin dengan desakan daripada rakyat yang mahukan adanya muafakat baru dalam pembangkang, saya agak itu boleh dilakukan," ujar Mustafa ketika ditemubual secara eksklusif bersama Antarapos.
Mustafa menambah gesaannya itu tidak mustahil untuk dilaksanakan sementelah perkara itu pernah dilakukan DAP dan PAS pada 1999, untuk memberi kerusi kepada PKR, yang baru sahaja ditubuhkan tatkala itu.
"Waktu PRU 1999, DAP ada tak kerusi? Ada, begitu juga PAS. PKR 'new player' tapi kita boleh olah pada waktu itu. Sama juga kita dengan keadaan sekarang ni pun, terutama setelah tamparan hebat PRN Sarawak, dua PRK. Jadi sebagai pemimpin takkan tak bersedia untuk duduk (berbincang)," katanya secara eksklusif kepada Antarapos.
Parti pembangkang kini sedang bergelut dengan  krisis dalaman masing-masing.

Keadaan mereka bertambah buruk apabila masing-masing hampir tiada persefahaman berhubung soal pembahagian kerusi antara mereka walaupun kurang dua tahun daripada sekarang, PRU14 bakal diadakan.

Realitinya, dalam Pilihan Raya Umum yang akan datang PAS kata diorang akan terus mempertahankan kerusi mereka. Kerusi PAS kebanyakkannya dikawasan majoriti Melayu/Islam.

Dan kebiasaannya, kawasan itu juga turut ditandingi oleh UMNO. PAN pulak kata, diorang akan bertanding dimana PAS bertanding. Dan rasanya, PPBM pun akan bertanding dimana UMNO bertanding.

Dalam keadaan itu, yang untungnya DAPigs. Diorang tak perlu berebut - rebut dengan orang lain. Sebaliknya, diorang berjaya memperbodohkan orang Melayu secara terbuka. Jadi, tahniah la diucapkan kepada PAS, PAN, PPBM dan UMNO kerana di BODOH kan oleh DAPigs!!!
Categories: , , ,

1 ulasan:

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping