Rabu, Ogos 10, 2016

Pejabat Phison Electronics Corp di Taiwan milik Datuk Pua Khein Seng sedang disiasat oleh pihak berkuasa di sana berkaitan dengan penyelewengan kewangan, lapor Facebooker Lim Sian See.

Lim Sian See yang memetik beberapa sumber berita melaporkan Khein Seng yang dikenali sebagai “Bapa pen drive” telah membantu kempen DAP pada Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU 13).

“Pada satu masa, dia (Khein Seng) juga didakwa menjadi penaja kepada RBA (Red Bean Army) tetapi Khein Seng segera menafikan dakwaan itu.

“Tetapi sekarang ini, dia sudah dalam kesusahan. Dilaporkan bahawa Kerajaan Taiwan menyerbu syarikatnya berkaitan penyelewengan dan bayaran tidak sesuai dengan tuntutan,”lapornya.

Memetik sumber media tempatan Taiwan, Pejabat Phison Electronics Corp telah disiasat pegawai berkuasa pada Sabtu dan menemu bual beberapa orang kakitangan berhubung tuduhan penipuan dan penyelewengan yang melibatkan Pengerusi syarikat itu, Khein-seng

“Pendakwa percaya suspek mungkin telah menggelapkan dana melalui transaksi perniagaan penipuan antara Phison dan anak-anak syarikatnya di antara tahun 2009-2014, yang membawa kepada kesilapan dalam penyata kewangan syarikat-syarikat sepanjang tempoh tersebut, ” laporan media dipetik.

Tiga tahun lepas, Utusan Malaysia melaporkan sebuah syarikat elektronik terbesar di Taiwan yang dimiliki seorang rakyat Malaysia sedang disiasat pihak berkuasa negara ini kerana dikenal pasti mempunyai hubungan dengan kegiatan tentera siber Red Bean Army.

Syarikat elektronik itu juga dipercayai mempunyai hubungan yang ‘agak rapat’ dengan kerajaan DAP Pulau Pinang kerana mempunyai cawangan kilang syarikat tersebut di negeri itu sejak beberapa tahun lalu.

Menurut sumber, siasatan pihak berkuasa akan turut menjurus kepada latar belakang Red Bean Army yang dipercayai menerima dana yang disalurkan oleh syarikat elektronik tersebut.

“Kita percaya pengasas syarikat tersebut terlibat secara langsung menyalurkan dana dan bantuan kewangan kepada kumpulan tersebut. Malah gambarnya bersama Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng pernah tersebar di portal propembangkang, Malaysiakini baru-baru ini.

“Gambar tersebut memperlihatkan individu yang dikaitkan dengan syarikat elektronik itu bersama Guan Eng di atas pentas memberi ceramah ketika kempen pilihan raya umum yang lalu,” kata sumber itu lagi.

Menurut sumber, pemilik syarikat itu merupakan graduan di sebuah universiti di Taiwan mempunyai pengalaman bekerja di syarikat elektronik terbesar di negara itu sebelum memutuskan untuk membuka cawangan di Malaysia.

“Dia membuka cawangan syarikat tersebut di Pulau Pinang selepas mendapat bantuan dan kelulusan kerajaan di bawah Barisan Nasional (BN) kira-kira tiga tahun lalu tetapi akhirnya menyokong pergerakan Red Bean Army yang dipercayai diatur oleh pihak pembangkang,” tambah sumber itu.
Categories: ,

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping