Khamis, April 20, 2017

Wow! Betul ke sampai banyak itu syarikat yang lari dari membayar cukai kepada pihak Kerajaan? Kalaubetul, itu juga boleh dikategorikan sebagai 'Merompak Harta Rakyat' jugak tu.

Dari laporan yang disiarkan sebelum ini, ada diantara syarikat yang terlibat tu turut memiliki aset yang bernilai tinggi sehingga menyebabkan hutang mereka mencecah sebanyak RM 40 juta.

Timbalan Ketua Pegawai Eksekutif LHDN (Operasi Percukaian) Mahmood Daud berkata pihaknya memperuntukkan masa dua hari untuk menghantaran notis kepada syarikat berkenaan.
"Semakan ke atas nilai aset syarikat berkenaan menganggarkan jumlah cukai yang gagal diisytiharkan oleh kesemua syarikat itu ialah RM40 juta.
"Antara kriteria bagi penghantaran notis itu ialah kegagalan syarikat berkenaan mengemukakan Borang C untuk tempoh melebihi tiga tahun, mempunyai fail majikan yang aktif serta pemilihan asset yang tinggi nilai," katanya.
Bayangkan la. 200 syarikat tu kira berhutang dengan rakyat sebanyak RM 40 juta. Bermakna satu syarikat berhutang dengan rakyat sebanyak RM 200 ribu bagi setiap syarikat!

Banyak tu!!! Macam - macam benda yang Kerajaan boleh buat dengan hasil sebanyak itu. Entah syarikat mana la yang terlibat gamaknya ya. Memang dasar tak bertanggungjawab sungguh.

Tapi yang herannya, kenapa bab syarikat yang lari dari membayar cukai ni tidak pernah sekali pun dingakitkan oleh puak - puak Pakatan Pembangkang? Sebaliknya diorang hanya mendiamkan diri.

Kemungkinan besar, ada sebahagian besar syarikat yang terlibat mempunyai kaitan secara tidak lansung dengan puak - puak Pakatan Haprak tu. Mungkin sebab itu diorang berdiam diri.

Kalau kita lihat sebelum ini, ketika GST hendak dilaksanakan, yang paling kuat meroyan sekali adalah dari kalangan puak DAPigs dan PKR sebab ramai kroni diorang tak boleh lari dari bayar cukai.

Jadi, tak mustahil sekiranya ada dikalangan kroni puak Pakatan Haprak tu juga turut terlibat dalam skandal syarikat yang lari dari membayar cukai kepada pihak LHDN ni dan seterusnya membuatkan pemimpin - pemimpin puak Pakatan Haprak tu menjadi 'Tunggul Kayu'!!!
Categories:

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

SH mohon maaf kerana terpaksa me'moderate'kan ruangan komen ini kerana ada komen datang dari sumber yang tidak dapat dikenal pasti.

Komen la banyak mana yang korang nak komen. Bagi la pandangan korang mengenai isu yang dibangkitkan. Insya Allah SH akan approve semuanya. KECUALI yang jelas melanggar Akta SKMM.

Sekian, terima kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping