Khamis, Jun 08, 2017

Dakwaan peguam terkemuka Tan Sri Muhammad Shafee Abdullah dibayar sebanyak RM9.5 juta adalah palsu dan tidak benar, kata Tan Sri Musa Hassan.

Bekas Ketua Polis Negara itu mempersoalkan tuduhan liar dibuat oleh laman portal berpengkalan di London, Sarawak Report memandangkan wujud percanggahan maklumat yang diberikan terutamanya membabitkan tarikh wang tersebut itu dimasukkan.

“Jadi, saya lihat disini kalau kita lihat Malaysiakini punya laporan yang dikeluar pada 8 Ogos 2015 mengatakan bahawa duit 1MDB (1Malaysia Development Berhad), akaun ini telah tutup pada 30 Ogos 2013, jadi macam mana akaun sudah tutup tapi RM9.6 juta ini boleh pula dibayar kepada peguam tersebut,” kata Musa dalam satu sidang media di Petaling Jaya hari ini.

Jelasnya lagi, seseorang peguam akan menerima pembayaran yuran daripada anak guamnya dan ia boleh disahkan dengan resit yang boleh diperoleh daripada syarikat guaman itu sendiri.

“Kerana saya merasakan sekiranya seseorang itu mengambil peguam, ia client fee dan peguam ini apabila bayar mereka ada resit semua, saya rasa perkara ini tidak betul kerana akaun sudah tutup,” ujarnya.

Minggu lalu, Sarawak Report yang memetik kertas siasatan yang kononnya bocor melaporkan sejumlah wang dimasukkan ke dalam akaun Shafee dari akaun sama miliknya di mana dana SRC International dipindahkan.

SRC adalah sebuah firma milik negara, dan bekas anak syarikat 1MDB. Shafee bertindak sebagai ketua pendakwa dalam kes liwat II membabitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim apabila perkara itu dibawa ke mahkamah rayuan dan persekutuan.

Menurut Musa, dakwaan dibuat oleh Sarawak Report itu menyerupai insiden lama apabila dirinya juga menjadi mangsa dituduh menerima bayaran RM5 juta dari Tun Dr Mahathir Mohamad yang merupakan perdana menteri waktu itu.

Musa berkata, beliau juga adalah mangsa dakwaan seumpama itu apabila beliau menyiasat pertuduhan liwat pertama terhadap Anwar pada tahun 1998.

“Dulu masa saya menyiasat kes liwat pertama, saya pun difitnah, mengatakan saya terima RM5 juta daripada Mahathir, diletakkan dalam akaun saya di Singapura. Bagi saya tak betul la kerana saya tak terima pun duit RM5 juta,” kata Musa.
Categories:

4 ulasan:

  1. senang sahaja masukkan Mahathir dalam penjara maka tidak akan timbul lagi fitnah bagi dia duduk sebelah annuar,baru padan muka dia tak senonoh betul orang tua nyanyuk ni

    BalasPadam
  2. Bongok punya admin

    Hang tatau ke ada 1 akaun lagi belum tutup? Siapa igp masa tu? Hehe...kantoiiiii

    BalasPadam
  3. Kdg2 penyebar fitnah kantoi jgk.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kadang kadang....

      Tapi orang yang kononnya difitnah asyik kantoi memanjang apehal? Bila dah kantoi..tau pulak diam membisu. Korang2 yang dok sokong dia tu tak rasa diri korang tu bangang sangat ke? Kah kah kah

      Padam

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping