Isnin, Ogos 21, 2017

PAS berasa hairan kenapa partinya dituduh sengaja mengungkit peristiwa Memali, walhal isu itu dibangkitkan ahli akar umbi Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) pada forum 'Nothing to Hide 2.0' Ahad lalu.

Ketua Dewan Ulama PAS, Dr Mahfodz Mohamad berkata, kenyataan Timbalan Presiden PAN bahawa PAS sengaja membangkitkan isu itu untuk meraih undi sebagai tidak masuk akal.
"Isu Memali ini belum selesai, tidak diselesaikan daripada dahulu. Sebenarnya yang menimbulkan balik bukan orang PAS. Semua orang pun tahu siapa yang mencetuskan persoalan itu (Memali). Jadi bila ada cadangan untuk disiasat balik, itu satu benda yang bagus.
"Daripada dulu memang kita dah minta Dr Mahathir sekurang-kurangnya meminta maaf, tapi (Dr Mahathir) tak buat juga. Bila orang ramai dah timbulkan benda tu, PAS sokong," katanya ketika dihubungi Antarapos.
Peristiwa Memali yang berlaku pada 19 Nov 1985 menyaksikan 18 orang termasuk empat anggota polis terbunuh dan ramai lagi cedera ketika polis melancarkan operasi menangkap guru agama, Ibrahim Mahmud atau lebih dikenali dengan nama Ibrahim Libya.

Tragedi berdarah itu kembali hangat diperkatakan selepas Exco Armada PPBM, Taufik Abbas bertanyakan perihal Memali untuk dijawab Dr Mahathir pada forum 'Nothing To Hide 2.0' minggu lalu.

Banyak pihak melihat kegagalan Dr Mahathir menjawab isu sensitif itu sebagai punca berlaku kekecohan dalam forum berkenaan apabila peserta bertindak membaling botol air, kerusi, kasut dan menyalakan suar, sehingga memaksa program itu dihentikan serta-merta.

Mengulas lanjut, Mahfodz juga turut mendakwa kenyataan Salahuddin itu menunjukkan bahawa dirinya tidak mempunyai pendirian dan takut dengan ketua barunya itu iaitu Dr Mahathir.
"Kenapa sekarang bila dia (Salahuddin) sudah masuk dalam PH, dia tidak setuju pula? Sepatutnya sebagai bekas pimpinan tertinggi PAS, sikapnya tidak boleh berubah, jika dahulu isu itu disokong kenapa sekarang tidak lagi?
"Ya (Salahuddin takut) dengan DAP sebab berada dalam naugan mereka jadi tidak boleh bersuara tentang Islam, itu masalahnya. Dulu dia yang paling hentam cakap pasal Mahathir tapi bila Mahathir dah bersama dengan dia sekarang, dia takut pula," ujarnya.
Salahuddin semalam menuduh PAS sengaja mempolitikkan tragedi Memali untuk meraih undi orang Melayu pada PRU akan datang dan menganggap tragedi Memali itu sebagai satu perkara yang sudah berlalu.
Categories: , ,

1 ulasan:

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping