Sabtu, Disember 02, 2017

Pertukaran nama Sekolah St Thomas Kuantan, di sini, bagi sekolah menengah dan rendah tidak seharusnya dijadikan isu memandangkan keseluruhan pentadbiran sudah diambil alih sepenuhnya oleh Kementerian Pendidikan.

Naib Yang Dipertua PIBG Sekolah Kebangsaan St Thomas, juga Pengerusi Jawatankuasa Khas Sekolah Baru, Datuk Tengku Abu Nirah Tengku Ahmad berkata, pembinaan sekolah di tapak baru nanti secara tidak langsung menggunakan nama baru.
“Sepatutnya tidak perlu dibangkitkan mengenai nama memandangkan ia merupakan sebuah sekolah baru yang dibina bagi membantu untuk menampung jumlah pelajar di sekitar Kuantan yang semakin meningkat.
“Daripada segi pelajarnya tidak semestinya akan menempatkan pelajar asal Sekolah St Thomas sahaja dan pemindahan mereka bukanlah automatik. Kita akan memberi pilihan kepada mereka sama ada untuk terus ke sekolah berkenaan atau memilih sekolah lain.
“Manakala segi pentadbiran pula akan ditentukan oleh pihak kementerian memandangkan ia sudah menjadi sekolah yang lebih besar,” katanya, semalam.
Dalam pada itu, menurutnya, terdapat juga cadangan bahawa nama sekolah St Thomas masih boleh dikekalkan sekiranya pentadbirannya berada semula di bawah pengurusan pihak Gereja St Thomas.

Sementara itu, katanya, pihak Kerajaan Negeri Pahang telah meluluskan tapak baru seluas 12 hektar bagi kedua-dua buah sekolah di Kemunting, di sini melibatkan peruntukan sebanyak RM56 juta.
“Saya difahamkan pihak kementerian akan melantik kontraktor bagi melaksanakan pembinaan sekolah berkenaan pada tahun hadapan.
“Sebelum ini bagi murid sekolah rendah mereka telah ditempatkan untuk menumpang di SK Teruntum manakala pelajar sekolah menengah ditempatkan di SMK Sultan Abu Bakar sejak tiga tahun,” katanya.
Terdahulu, terdapat laporan akhbar menyiarkan bahawa sekolah itu akan diberikan nama ‘Mahkota Abdullah’ selepas ia dipindah ke bangunan baru hingga menimbulkan pelbagai reaksi.

Sekolah itu tersepit dalam pertelingkahan undang-undang antara Gereja St Thomas dan kerajaan negeri berkaitan tanah milik gereja seluas 2.4 hektar di Jalan Gambut. Apabila kerajaan negeri menggugurkan kes dan tidak meneruskan pemerolehan tanah, sekolah rendah dan menengah perlu dipindahkan.
Categories:

0 comments:

Catat Ulasan

Baca cerita lanjut di http://semuthitam80.blogspot.com

Ruangan Komen ini terpaksa dimoderatekan kerana terdapat komen yang tidak berkaitan seperti 'Perkhidmatan Ghaib' yang ditawarkan oleh mereka yang cuba mengambil kesempatan.

Pembaca boleh meninggalkan komen asalkan ianya tidak melanggar Akta SKMM. Namun perlu diingatkan, sebarang komen yang ditinggalkan adalah tanggungjawab pembaca sendiri dan ianya tidak ada kaitan dengan admin blog ini.

Sekian, Terima Kasih.

SUPPORTED BY:

Anda mungkin juga meminati:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Lain - Lain Artikel

Disclaimer

Assalamualaikum. Kepada semua pengunjung yang dihormati.

Blog ini khusus menceritakan mengenai isu - isu semasa. Perjuangan utama adalah bagi menegakkan yang Hak dan menentang yang Batil.

Artikel dalam blog ini sekadar ingin meningkatkan paradigma dan memprokasikan minda pengunjung.

Maka adalah disarankan kepada pembaca yang dihormati agar menggunakan otak dan akal yang dianugerahkan Allah S.W.T sebaik yang mungkin.

Bahan - bahan didalam blog ini boleh diulang terbit oleh mana - mana pihak. Namun pemilik blog ini tidak akan bertanggungjawab terhadap penyalah-gunaan asal oleh orang lain untuk tujuan propaganda mereka.

Sekian, terima kasih.

Ping